Hallo medeforumers,
Reeds bijna 2 weken geleden ben ik in het bezit geraakt van dit leuke fwoatuurtje en ik vond nu eindelijk een gaatje om plaatjes te schieten en hier op het forum la petite voiture uit te beelden.
In de eerste instantie zocht ik heel goedkoop tijdelijk vervoer aangezien De Draak nu stilstaat bij huis en mag wachten op reparatie(tijd), echter: na een 205’je met nog 3 mnd Apk te hebben bekeken ging de reis naar Meppel alwaar deze Visa Club 0.65 van juni 1985 te koop stond met 11 mnd Apk!
De proefrit, door Meppel, was het al rijden met een glimlach, dus geen tijdelijk vervoer, maar een blijvertje!
Tuurlijk zijn er wat werkzaamheden die gedaan moeten worden, bijv. uitlaat lekt op beide verbindingen naar de eerste demper (collector), de klemmen heb ik eraf gesloopt waarna geluid minder luid werd (???) en de carburateur ben ik nog aan het fine-tunen, is vandaag eraf geweest, gereinigd, van nieuwe pakkingen voorzien (lekte benzine op meerdere plekken) en daarna een stuk armer gesteld.
Ze is niet moeders mooiste, maar afgezien van de motorkap en de 2 achterdeurtjes zit er zowat geen roest aan!
Het enige dat afbreuk doet aan het berijden is de kinkhoest die ik al eerder ergens heb opgelopen (niet prettig en niet ongevaarlijk onderweg)....
Hier nog een paar fotootjes:
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Leuk ding
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gefeliciteerd!
‘T is overigens een bekende, er stond ooit een filmpje op youtube (misschien nog) waar deze visa in figureerde.
De veerpoot brak uit zijn klem en had zodoende een lam pootje…
Leuke kleur dat roze delage
Dat je er maar veel plezier van mag gaan beleven, visaatjes vallen qua rijden nooit tegen…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Hebbezzzzz!
http://youtu.be/fNDLqQ7gBvI
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Maurice van Mourik schreef:Hebbezzzzz!
http://youtu.be/fNDLqQ7gBvI
Haha, lollig ! Da’s nogal een lamme poot, ja!
Zal inderdaad niet bijzonder fijn rijden, meer gans dan eend, maar zo te zien was “alleen” de las losgekomen.
Gelukkig rijdt die Doffe Rooie nu een stuk beter dan in dat filmpje!
Alleen z’n stationairtoerental krijg ik nog niet klaar; op het 2cv-forum stond een hele mooie uitleg om een dergelijke carb goed ende juist af te stellen, maaar helaas: bij warme motor, na halt houden, loopt het stionairtoerental geleidelijk terug van ca. 800 naar ongeveer 300 rpm en lager om daarna meestal af te slaan…
Status van die carb:
-stationairsproeier (of anti-nadieselaar?) reeds eerder afgeknipt en dus niet meer electrisch aangesloten.
-voetpakkingen dun en dik vervangen door nieuwe i.v.m. valse lucht aanzuiging en benzinelekkage.
-bezinksel à la 1cm dikke laag uit de vlotterbakken gehaald en hele carb gereinigd in benzinebadje.
-nieuw benzinefiltertje ertussen, oude was zwart en klaarblijkelijk niet meer aan het filteren…
De klepspeling heb ik nog niet afgesteld, by the way, maar staat nog op het program. De tweepotige tor klinkt orenschijnlijk goed.
(ga ik vandaag ook niet doen, niet in deze regen…)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Zit er geen VASTE stationairsproeier op zoals bij een 2CV, ik ben nog een leek wat tweecylindervisa’s betreft, maar ik geef maar wat aan
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Nou, ik ben eruit wat betreft het niet (meer) stationair willen blijven lopen met de Doffe Rooie:
-vanmorgen klepjes gesteld en eerder deze week op de gok via Marktplaats een 2cv6-carburateurtje gekocht, gewassen in wasbenzine en schoongeborsteld, vanavond erop gezet en het probleem was over…..
‘t Visaatje heeft bij mij nog niet zo mooi rond en rustig gelopen en warme start betekent nu direct aanslaan ipv ongeveer 10 seconden doorstarten.
Ok, de gaskabel is nu met 3 tie-wraps aan de carb verbonden dus nu nog ff voorzichtig gasgeven maar daar zet ik morgen een schroefje, 2 waaiertjes en een moertje op.
Iemdand nog belang bij een Visa-carb ter revisie ? Ik doe er niks meer mee, ben allang blij dat nu na 4 weken het blokje eindelijk netjes loopt.
Nog ter verduidelijking: vanmorgen na het kleppen stellen bleef het euvel bestaan.
Beetje apart trouwens dat de beide voorste kleppen met 0.10mm veel te strak stonden en beide achterste kleppen juist goed op 0.20mm; ik lees nl. overal dat alle 4 klepjes op 0.20mm moeten staan…
Piece of cake by the way, die kleppen stellen bij een Visa.
Nu nog te doen:
- uitlaat bij collector/middendemper loshalen en uitvinden ende zoeken waar deze nu precies is blijven lekken na het monteren van nieuwe klemmen + uitlaatcement van Bosal.
-deurtjes ontroesten in waarschijnlijk Draakstyle.
-beter interieur ergens opscharrelen.
-verse kleur erop? Maybe baby.
Zojuist mijlpaaltje illegaal geschoten op snelweg A7 tussen Scheemda en Bad Nieuweschans:
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dan kunnen we er dus vanuit gaan dat ze ‘t prima doet…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
en dat met een 2cv-carburateur!
Midfriesland schreef:Dan kunnen we er dus vanuit gaan dat ze ‘t prima doet…
Jazeker Wouter, het ding draait als een trein! Met wat wind in de rug en goeie moed en genoeg snelweglengte wil de snelheidsmeter zelfs doorlopen richting 130 (gemeten afwijking op die snelheid ca. 5 km/h) !
Michiel van Ginkel schreef:en dat met een 2cv-carburateur!
Nou inderdaad, dat bleef een gok gezien diverse horrorverhalen op het 2cv-website-forum van Visa-motortjes die dan echt compleet waardeloos en beroerd liepen met een 2cv-carburateur.
Echter, bij navraag bij Peter van In M’n Eendje zou dit weer niets tot niet veel uitmaken.
Ik denk dat ik dan wel van geluk mag spreken!
Laatst wel 1x stil komen te staan in het donker op de snelweg door een afgebroken laadstroomdraadje bij de dynamo…
Na heraansluiting daarvan met een nieuw stekkertje en een vers opgeladen accu was alles weer oké, laadstroom is netjes tussen de 14V en 14,4V.
Nu blijft de gaskabel af en toe hangen, heel leuk bij verkeerslichten, geeft gemengde reacties van medeweggebruikers; de een lacht zichtbaar en de ander schudt zijne kop van afkeuring….
De kabel had ik al eerder ingespoten want deze zag er al niet bijzonder fris uit.
Eerdaags komt hier dus een nieuwe op.
Korte update:
Als daily driver doet de Doffe Rooie het prima, uitstekend zelfs.
Verbruik ligt nu steevast op 1:14.
De hangende gaskabel bleek overigens geen hangende gaskabel; een maandje geleden kwam ik op het idee de bewegende delen van de carburateur te gaan smeren en that did the trick: eerst gewoon spuitvet gebruikt maar liep er zo weer tussenuit bij warme motor dus toen maar koperspray gebruikt. De carburateur is nu grotendeels koperkleurig en dat staat best leuk onder de kap!
ˊt Autootje heeft mij wel weer 1x in de steek gelaten, na een kwartier ijs eraf krabben ging vervolgens de achterdeur niet meer dicht ! GRRRRRR SLOT BEVROREN
Omdat de deur behalve niet wou sluiten ook niet op slot wou, heb ik het gewoon maar zo achtergelaten.
En ˊs avonds bleek het slot weer ontdooid en sloot ie weer!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Slotje demonteren (ik had altijd standaard een passend inbusje in de auto voor het geval dat)
Goed schoonmaken met remmenreiniger en eventueel met perslucht, schone olie erop, en gegarandeerd dat het nooit meer vast gaat zitten.
En zulke rotdingen krijg je nou altijd als het koud snertweer is en je nét ergens snel naartoe moet, ik heb wel eens een dag rondgereden met een touw om de achterdeur dicht te knopen, over het dak en door de achterruiten en een mooie strik op het dak Hahaha
Mooi dat ie het goed doet, je zal trouwens ook merken, dat wanneer het erg glad is, jij overal kunt komen en niet alle kanten opglibberd zoals andere auto`s dat doen
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ik heb in een grijs verleden eerder meegemaakt dat het leven van een bobine naar de eeuwige jachtvelden vertrokken was en dan van het een op het andere moment dienst weigert.
Dit is nu ook het geval bij mijn Visaatje: het motortje kán soms lopen (wel moeilijk starten), maar dan alleen Pedal to the Metal en meestal op 1 of 1,5 cilinder maar soms doet de andere helft van cilinder 2 ook mee…
Zo ongeveer: jengel jengel jengel plopplopplopperdeplop frrt frrrt plopperplopplopperplopperdeplop KNAL plopplopploplopperplopplop PAF plopplopplopploprrrrr frrt frrtt frrt frrt frrrt KNAL POEF PAF uit de carburateur en dan over en uit.
Waarbij jengel = startmotor en plop = 1 cilinder en plopperdeplop = 1,5 en frrt = geen verbranding (KNAL POEF PAF behoeft denk ik geen uitleg)
Bougies zijn er niet uitgeknald (zoals 1x bij mijn DAF 46 850cc tweecilinder), bougiekabels zijn in goede staat.
Vonk/onstekingsprobleem, eerste verdachte niet sensoren, maar bobine, dus eerst nieuwe bruine bobine proberen = reeds besteld.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Dat komt mij bekend voor van de “stukke rooie” die hier staat
Ik denk nog steeds na over een 123-evo ontsteking, maar ja die prijs…
Waar heb je de bobine besteld?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist