Hi Allemaal,
Ik had de wagen zaterdag eens goed gewassen voor een rondrit.
Net voor de rit merkte ik dat de matten vooraan nat waren.
Ik dacht dus aan een lek aan de deur rubbers ofzo.
Ik had er de wagen lekker nat gemaakt om te kunnen opblinken (er is hier namelijk veel kalk in het water).
Nu stond de wagen vananacht buiten en het regende hevig vannacht en van morgen.
Toen ik de eerste bocht nam deze morgen liep er van ergens water op mijn linker voet.
Tijdens het rijden even onder het dachbord gevoeld en ik kon de druppels voelen hangen.
Op lokatie aangekomen verder gekeken wat er mis kon zijn.
Er was water aan linker en rechterkant en de dempingsmat van het schutbord voelden nat aan onder het stuur.
Het kon enkel via de rooster aan de voorruit liggen, die vergaat wel wat water bij stilstand.
Nu bleken de afvoeren verstopt die van de bak naar de voorste wielkassen leiden.
Ik heb de rubberen uiteinde vanuit de wielkast kunnen openen duwen en er kwam een beetje water uit. Rechts 1 grote rubberen pijp en links een grote en een kleine pijp.
Nu thuis, een emmertje warm water in de vergaarbak gegoten, en ze lopen alle 3 goed af.
Maar ook binnenin liep er nog een beetje water naar binnen via de verluchtingsroostersbuizen aan beide zijkanten.
Nu vraag ik me af of ik nog iets over het hoofd heb gezien.
Zou er nog iets verstropt kunnen zijn.
10l water in de bak kappen, is dat al genoeg om water binnen te krijgen?
Iemand nog andere ervaring met dit fenomeen?
Mvg
Bart
Kijk eens bij de deurscharnieren tussen de voorschermen, daar lag bij mij een lading bladeren op waar je eng van word. Dit heb ik helemaal schoongemaakt en gespoten, daarna was de afwatering volledig beter.
Verder zul je echt even op z’n kop onder op je stoel moeten gaan zitten, om uit te vinden waar het water precies vandaan komt..
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De eerste verdachte heb je al gevonden, dat waren de afvoerslangen van de paravan.
Als er water in de paravan blijft staan, heb je best kans dat er nu ergens een roestgat zit waardoor het water naar binnen sijpelt.
De enige manier om daar achter te komen is: Ruitenwissers verwijderen, paravanrooster verwijderen (denk aan de rubbers!!!) de bak schoonmaken en inspecteren. Mocht er inderdaad een gat zitten, de boel goed schoonborstelen en behandelen met een roeststopper (Bijv. Fertan) Daarna een plaatje over het gat lijmen met een goede carrosseriekit
Ook de voorruit kan onbedaarlijk lekken.
Dat is alleen veel moeilijker te vinden. Mocht dat zo zijn dan zijn er twee manieren om dat op te lossen.
1 ruit eruit, de sponning dik insmeren met zuurvrije vaseline, daarna de ruit, bij voorkeur
met een nieuw rubber weer monteren.
2 Ruitrubber rondom zowel langs het glas als langs de carrosserie afkitten met de
eerdergenoemde carrosseriekit.
De tip van MAUS is ook zeer waardevol en het onderzoeken waard.
Veel succes
Hi,
Bedankt voor de reactie.
Die bak heeft dus een naam . Ik heb vorig jaar problemen gehad met de ruitenwisser vooraan en alles toen open gemaakt. Toen was het allemaal nog goed.
Maar ik zal het nog eens nakijken.
Nu het water loopt binnen via de plastic buizen die van de Paravaan naar de ventilatie roosters gaan.
Ik kon de lekken er zien uit komen nadat ik het warm water erin had gegoten.
Dus hopelijk is het in orde dan.
Vorig jaar heb ik ook in de regen gereden en geen problemen gehad.
De wagen heeft sinds augustus buitengestaan onder koniferen.
Ik denk dat met het wassen vorige zaterdag (en bestaand stof, etc…) de buizen verstropt geraakt zijn.
Ik twijfel gewoon nog en beetje omdat er warm water uit de ventilatiebuis drupte of ik alles opgelost zou hebben.
Het openen is natuurlijk de beste manier om het te weten.
De tips van de deur morgen eens nakijken maar ik denk dat het OK is.
Nu alles mooi droog krijgen zodat het niet door roest door de constante nattigheid.
Ik neem aan dat je de roosters helemaal links en helemaal rechts bedoeld? Deze kun je er van binnenuit uit halen, het deel waar het scharnierende deel in zit zegmaar. Zit er gewoon strak in geklemd. Waarschijnlijk ligt er ergens halverwege een bult zooi van bomen, daardoor loopt het water niet goed terug.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Wat ook voor lekkerij kan zorgen is het ontbreken of kapot zijn van de folie aan de binnenkant van de deuren achter de deurpanelen. Dan loopt het zo achter het deurpaneel langs naar beneden, onder de dorpelbekleding door in je voetenbak. Resultaat: roessssst.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Hij merkte water onder het dashboard vandaan toch?
Wat ik wel wil toevoegen aan jou tip: Zorg dat de gaten in de deur(de originele ) open zijn, soms zit er allemaal vuil in en dan loopt de deur vol en alsnog naar binnen via het paneel.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ohja, klopt @dashboard. Desalneittemin nooit verkeerd om ook na te kijken, toch?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ik heb nog niet de tijd gevonden om in de paravaan te kijken maar na 2 dagen harde regen zijn mijn voeten droog gebleven. (en onder het dashboard ook) .
Het lijkt in orde te zijn.
Maar als ik tijd heb ga ik er toch eens naar kijken om zeker te zijn.
Bedankt voor de tips.
Hallo GS/A-rijders,
Ik haal deze topic even onder het stof vandaan, omdat ik vandaag ook voor de onaangename verrassing kwam te staan dat de voetenbak aan de bestuurderszijde een klein zwembad was vanochtend. Mijn GS staat normaal altijd binnen, maar door omstandigheden de afgelopen dagen even niet. En net nu heeft het keihard geregend.
Voetenbak dus helemaal nat, en het tapijt heeft het water helemaal opgezogen. Kringen in het tapijt, uiteraard, maar mijn GS moet in zijn vorig leven dit probleem ook gehad hebben omdat de voetenbak, na het optillen van het tapijt, helaas -onaangename verrassing- ook al goed geroest is.
En sterker nog: het plastic bakje onder mijn batterij stond ook vol water. Waar komt dit in godsnaam vandaan? Ik heb water door het rooster op de paravenbak gegoten en dat loopt mooi weg via de daartoe voorziene afloopt. Dat water komt ook niet naar binnen gedruppeld… Misschien dat het door de overvloedige regen tussen rooster en motorkap naar binnen is gelopen, maar lijkt me onwaarschijnlijk… (Het heeft echt wel hard en lang geregend: straten in de omgeving stonden blank) En binnen dan? Ik heb echt geen idee, maar hopelijk iemand van jullie wel, want op deze manier kan ik mijn GS niet behoeden voor roest…
Wie weet raad? Alvast dankjewel voor jullie ideeën!
Vriendelijke groeten
Jan
Kijk eens bij mijn topic, een na laatste pagina dacht ik.
De openingen achter de voorschermen.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215053
Gr. Wim.
Beste Wim,
Dankjewel voor de tip. Ik bekijk het van zodra ik er de kans toe heb.
Zou het kunnen dat er langs dat gat ook gewoon regenwater binnenloopt als de auto geparkeerd staat? Of gebeurt dat alleen op die plaats bij een rijdende GS?
Vriendelijke groeten,
Jan
Ja juist als die stilstaat.
Gr. Wim.