2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Advies gevraagd: Xantia de reparatie waard?!
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 24 oktober 2012 08:21 PM
  [ # 16 ]

Lijkt me ook wat kostbaar zon bedrag voor een auto met zoveel km. Is die riem wel nodig dan?
Dealer tja meestal wel goed dat moet ik zeggen, maar niet altijd. En soms echt enorm duur.
Walter broekhoven vind ik wel oke, centrum utrecht.
Wel eens wat laten doen als ik zelf geen tijd had.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 24 oktober 2012 09:04 PM
  [ # 17 ]

De olie beurten kun je misschien verlengen naar 15k of 20k, evt de beurt zelf doen en de rest uitbesteden, je moet dus wel plek hebben om te kunnen sleutelen. Hoewel een beurt makkelijk op de oprit kan en dat scheelt al een paar honderd euro.

De andere bedragen vind ik nog wel gaan alleen de waterpomp (die ik wel zou vernieuwen) vind ik wel aan de hoge kant, maar misschien kun je daar wat vanaf praten, eventueel de goedkopere variant erop leggen, die hebben de dealers soms ook liggen.

Van die nieuwe auto moet je ook nog een x de distributie riem laten vervangen, en de rest komt er ook wel gegarandeerd ook aan, dezelfde auto blijven rijden is altijd het goedkoopste.

Ik zelf doe mijn olie beurten om de 20K km, luchtfilter om 25k en zit nu al aan de 429K (19TD).

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 oktober 2012 10:51 PM
  [ # 18 ]

Voor de D-riem zou ik wel zoveel mogelijk de adviestermijn van de fabrikant aanhouden.
Als die gaat slippen of knappen dan is het gelijk einde Xantia.
En natuurlijk de ellende van het wegslepen etc.

Heeft de break wel een recente D-riem?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 oktober 2012 12:20 AM
  [ # 19 ]

Voor een 16V zegt Citroen 120K, het advies is echter max 100K.
Ze breken nogal vaak bij een 16V.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 25 oktober 2012 12:24 AM
  [ # 20 ]

Ik had er toevallig een in m’n handen van 2 jaar oud en met 60.000 kilometer - beduidend harder geworden, geen scheurtjes. Zou het ook houden op 100.000 km. of 5 jaar maar ik wist niet dat ze sneller zouden breken op dit type motor.
Zo moeilijk is het helemaal niet met een beetje geduld en goed gereedschap. Kopwissel is wel wat lastiger maar ook best zelf te doen. Die prijzen vindt ik gewoon te hoog, daarvoor kan je een week vrijnemen en het zelf of met een liefhebber doen, toch?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 oktober 2012 12:26 AM
  [ # 21 ]

Eensch!!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 25 oktober 2012 12:12 PM
  [ # 22 ]

Dank voor de reacties. Het helpt wel moet ik zeggen. De prijs om de auto een APK te geven en de LHM lekkage te verhelpen is 700 euro.Die prijs wordt hier en via pb reeel genoemd.

De distributieriem/grote beurt staat formeel op de rol over 1900 km. Dus ik kan nog een paar weken doorrijden en in die tijd even een andere garage zoeken die het voor minder dan 1.000 euro doet. Dat sowieso eigenlijk.

Enige optie is verder deze: http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/xantia/9116597
Verse APK erbij en nieuwe distributieriem is gedaan (net gebeld). Maar ja, staat er al sinds juli ofzo, niet bevordelijk voor uitlaat en bollen etc.Bij die km stand heb ik 6 jr geleden mn huidige Xantia gekocht.

Wie het weet mag het zeggen Very Happy

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 oktober 2012 12:25 PM
  [ # 23 ]

D-riem gedaan, verse APK, maar misschien zwarte LHM en platte bollen, of vastzittende hoogteregelaar of lekke kachelradiator, en zo kan ik nog wel een paar niet direct APK-gerelateerde kwalen opnoemen waar een Xantia aan kán leiden… Nu weet je wat je hebt, een andere kopen is altijd afwachten. Lastig lastig… Wel een zeldzame kleur op die uit die advertentie, Vert Galant zo uit m’n hoofd.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 25 oktober 2012 12:26 PM
  [ # 24 ]

Mooie kleur ja. En netjes aan binnen en buitenkant. Eigenlijk zou je een proefrit moeten maken en langs een Citroen dealer rijden voor advies. Weer een gedoe natuurlijk (3 kwartier rijden) en kost ook knaken. Weg van minste weerstand is dan 700 bij dealer aftikken en andere garage opzoeken voor beurt.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 25 oktober 2012 12:35 PM
  [ # 25 ]

Het advies van je citroen dealer zal ongetwijfeld zijn - koop een nieuwe citroen. En als zoals bij mij, ze ook Kia’s verkopen - dan smeren ze je een nieuwe Kia aan en voor je ‘t weet. Gewoon iemand zien te vinden die die D riem ff doet voor je - zorgen over, lijkt me. Of anders als je die andere mooier vindt - die kopen maar inderdaad rekening houden met andere zorgjes die je dan nu nog niet weet.
Misschien kan iemand op dit forum de D riem wel voor je doen? Succes in elk geval met je beslissing - altijd lastig kiezen between the devil and the deep blue sea Smile

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 25 oktober 2012 01:05 PM
  [ # 26 ]

:d

Dealer was wel eerlijk. Die Break heeft hij naar zijn filiaal gehaald en bekeken en gezegd: mijn advies; niet doen. Je schiet er niet zoveel mee op. Auto ziet er optisch slechter uit dan de mijne en de leiding die bij mij nu kapot is geroest is op die break ook al geroest en de bollen zijn hard. Dat zit allemaal niet bij de APK.

Dus ga denk ik 700 euro aftikken voor APK en verhelpen LHM lekkage. Heb ook helemaal geen tijd om andere Xantia te bekijken.

So much to do and so little time

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 27 december 2012 02:03 PM
  [ # 27 ]

Heren,

Wat houdt een ‘basisbeurt’ in voor een Xantia zoals beschreven op offerte van de dealer? Kan het op internet niet vinden en in het onderhoudsboekje gaat het schema maar tot 200.000 km.

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 27 december 2012 03:10 PM
  [ # 28 ]

Volgens mij is een basis beurt gelijk aan een kleine beurt. Dus olie verversen en de vloeistoffen verder controleren/ bij vullen. De auto opties nalopen.

Zijn jou retour slangetjes op de veerpoten lek? Deze zijn niet zo duur en zo vervangen.

Dan is 700 in mijn ogen aardig aan de prijs.

Groetjes Harry

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook