Beste xantia kenners,
sinds gisteren heeft mijn trouwe xant hdi (109 pk BJ. 2000)kuren.
Na een korte stop wilde de wagen niet meer starten. Startmotor ging wel rond, maar de motor sloeg niet aan. Uiteindelijk heeft de ANWB man de accu polen losgehaald om de computer te resetten. Vervolgens starte de motor zonder problemen. Kennelijk dus een probleem met de startonderbreker.
Eenmaal thuisgekomen, de motor uitgezet, en na twee minuten weer gestart zonder probleem. Vandaag vertrokken zonder startproblemen, maar na het tanken deed het euvel zich weer voor.
Na enkele malen de truc van de losse accu polen te hebben toegepast kwam er weer beweging in de zaak. Vervolgens mijn ritten afgemaakt zonder de motor uit te zetten.
Toen de wagen eenmaal veilig thuis geparkeerd was, heb ik opnieuw geprobeerd om te starten. En weer zonder het gewenste resultaat.
Het lukte de ANWB man trouwens niet om de computer van de wagen uit te lezen. Ik ben van plan om maandag de garage te bellen. Maar ik ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor weet.
groet,
Hugo
Vreemde storing.
Ik zou denken dat als de startblokkering moeilijk doet dat dan het gele sleutellampje op het dashboard zou blijven branden en een piepgeluid klinkt. Dat zijn namelijk de signalen bij een HDi als de startblokkering niet vrijkomt. Heb je hier op gelet?
Overigens, normaalgesproken kun je die startonderbreker niet omzeilen met de accu even los te nemen. Ben benieuwd welke foutcode in je ECU zit. Ik gok even een sensor bv de nokkenasstand-sensor.
Succes, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Laat de accu maar eens controleren. Het kan zomaar zijn dat de startblokkering vanwege een te lage accuspanning in werking treedt.
Ik heb dit zelf in mijn Xsara gehad, waarbij zo nu en dan er een melding ‘storing antidiefstalbeveiliging’ in het scherm kwam te staan. De startmotor ging dan wel rond maar de motor sloeg niet aan. Nu heeft een Xantia geen scherm voor deze meldingen, maar bij mij was een nieuwe accu de oplossing van het probleem.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Overigens laat een computer van een HDi zich niet resetten door de accupolen even los te koppelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lampjes van de startonderbreker blijven niet branden, en ook geen piepgeluid. De accu is nog geen jaar oud, die is afgelopen winter vervangen. Die zal ik morgen eens meten om te kijken hoeveel prik er nog vanaf komt.
Als de computer niet gereset wordt door de stroom er af te halen, vind ik het toch vreemd dat de wagen hierna wel weer wil starten. (ook al is het dan weer éénmalig) Na deze truc vandaag weer herhaald te hebben, bleef de kilometerteller een tijdje op 220 KM p/u hangen, terwijl ik amper 20 reed. Na het betreden van de snelweg klapte de meter terug, en begon meer acceptabele waarden door te geven.
De gebruikelijke elektrische kuren van een citroen ben ik wel gewend, maar dit is even van een andere orde.
Twee dagen voordat dit probleem zich voordeed, begon wel ineens het lampje van de achter mistlampen te branden op het dashbord, en is sindsdien blijven branden. (dit terwijl de mistlampen niet branden of ingeschakeld zijn)
Ook ben ik benieuwd of ze bij de garage de computer wel kunnen uitlezen, omdat de meting door de ANWB uitgevoerd helemaal geen gegevens opleverde.
Zit er verschil in de apparatuur die voor het uitlezen gebruikt wordt, waardoor hij geen meting kon doen?
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Heb je een trekhaak?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja er zit een trekhaak achter. Ik heb er vanmiddag nog een caravan uit drenthe mee weggesleept. Maar wat is het verband? Een kortsluiting in de achteraansluiting?
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
In de stekkerdoos van een trekhaak zit een schakeling voor het mistachterlicht van de aanhangwagen. Als je mistachterlichten het niet meer doen is de stekkerdoos meestal hoofdverdachte.
Als de problemen begonnen zijn terwijl het mistachterlichtlampje is gaan (en blijven) branden, wie weet is er dan een verband. Misschien wat vergezocht, maar ja..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Overgangsweerstand op de accupolen, zou kunnen.
Even opschuren voor montage met fijn schuurpapier.
Ik zal de accu eens doormeten en de polen goed schoonmaken. Kijken of dat effect heeft.
Ik kan toch pas morgen een afspraak maken met de garage.
De fout ligt niet bij de accu. starten met extra hulp werkt ook niet.
Vanmiddag is de wagen bij Jotham Gast in Amsterdam afgeleverd door de sleepwagen van de ANWB. Ben benieuwd wat men gaat vinden.
Wordt vervogld..
De wagen gisteren opgehaald. Het bleek de brandstofpomp in de tank te zijn die er geen zin meer in had. De accu truc is dus een kwestie van puur geluk geweest.
Gelukkig kan ik nu weer verder zweven.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ah kijk, da’s toch heel wat anders dan gedacht. Mooi dat het nu weer zweeft
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91