Beste Xantia rijders,
Nadat ik mijn BX verruild had voor een leasebak en de leasebak weer had verruild voor Xsara wil ik toch weer graag terug naar veerbollen. Omdat ik een BX toch iets te oud vind worden voor dagelijks woon-werk verkeer ben ik aan het kijken voor een Xantia. Voorkeur gaat uit naar een berline na 1999 (side + pass airbags standaard had ik op wiki gelezen). Ik ben van plan komend weekend naar een Xantia te gaan kijken tussen Apeldoorn en Arnhem.
Omdat mijn Xsara uiteindelijk een beetje een miskoop is geweest, tot nu toe 1200 eur onderhoud en er zit nog 700 aan te komen, wil ik graag de Xantia bij een Citroen specialist aanbieden voor een aankoop check. Uiteraard pas nadat ik zelf alle punten heb nagelopen van de aankooptips uit het Xantia forum. Weet iemand in de omgeving Arnhem - Apeldoorn een goede specialist die dit onafhankelijk kan doen? Ik woon zelf in de omgeving Den Haag en Civer wordt een beetje ver rijden.
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Citroville in Borculo?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Wie heeft er ervaring met auto’s kopen bij handels maatschappijen? Heb op internet een leuke zien staan bij een handelsmaatschappij in A’dam, alleen vraag ik me af hoe betrouwbaar dit soort bedrijven zijn. Mijn gevoel zegt niet aan beginnen, maar misschien zijn er mensen met andere ervaringen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je koopt natuurlijk altijd een auto van minimaal 10 jaar oud en behoorlijke kilometerstand (150.000 zeg maar).
Mijn ervaring met klassiekers: zorg dat je hetzelfde bedrag van aanschaf reserveert voor de reparaties in de eerste twee jaar…
Kijk uit bij handelaren, en neem iemand mee die verstand heeft van een Xantia.
Ik heb aardig wat Xantia’s bekeken bij handelaren in de regio Amsterdam en bijna altijd zit er werk aan.
Wat ook wel logisch is, je koopt voor c.a. € 1500 geen perfect onderhouden auto van minimaal 10 jaar oud.
Persoonlijk zou ik een Citroen van een particulier/liefhebber kopen, dan maak je de mooiste deals.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/4405
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
@vlietmansje:
Onderhoud vind ik zeker niet erg om te doen alleen wil niet hetzelfde meemaken als bij mijn huidige Xsara. Trouwens geenszins negatief naar de verkoper, diverse (dure) punten van reparatie waren toen niet te verwachten.
@ZX1.4i:
Handelaren moeten ook geld verdienen is mijn gedachte dus als ze daar goedkoop staan zal er wel iets mee aan de hand zijn denk ik zo. Particulier heeft idd ook mijn voorkeur of citroen specialist met goede recensies en bij hun bekende onderhouds historie, maar dan weet je ook dat je weer iets meer betaald.
Verder ken ik niet iemand in mijn directe omgeving die heel veel ervaring heeft met Xantia’s of bollengeveerde auto’s. Ik heb wel van het Xantia forum de aankooptips omgezet in een Word-document van 7 pagina’s (om geen dingetjes te vergeten). Maar dat bied nog geen garantie, had ik bij de vorige auto’s ook gedaan; bij de BX ging dat best goed (4 jaar heerlijk in gereden) bij de Xsara iets minder. Verder is het ook moeilijk bepaalde zaken op waarde (onderhoud) te schatten.
@Prowl:
Ik heb de adverteerder direct even gemaild, ziet er interessant uit. Dank je.
Het afgelopen weekend de eerste Xantia bekeken, een Break bij een particulier. Auto niet perfect (maar wat wil je voor nog geen 1000 eur) echter wel vage onderhouds geschiedenis: Distributie onbekend, wel alle bollen vervangen voor nieuwe maar dan weer bij de Profile een remslang laten verwisselen en de ‘remolie’ laten bijvullen. Gevolg, auto kan niet naar hoogste stand want dan is het reservoir (LHM) echt leeg en de achterkant komt niet of nauwelijks omhoog als je er op gaat zitten. Wel een cool systeem trouwens dat van het opnieuw omhoog komen, de BX had dat niet toch? (of heb ik iets gemist) En bij de drempel was de achtervering knijterhard. Verder ook een koppeling die erg hoog zit en alle break kwaaltjes.
Maar wel weer wat een genot om in veerbollen gereden te mogen hebben, en dat remmen gaat zoveel relaxter
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de voorraadbol nog goed is komen ze allemaal opnieuw omhoog.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
michelpas schreef:@ZX1.4i:
Handelaren moeten ook geld verdienen is mijn gedachte dus als ze daar goedkoop staan zal er wel iets mee aan de hand zijn denk ik zo. Particulier heeft idd ook mijn voorkeur of citroen specialist met goede recensies en bij hun bekende onderhouds historie, maar dan weet je ook dat je weer iets meer betaald.
Verder ken ik niet iemand in mijn directe omgeving die heel veel ervaring heeft met Xantia’s of bollengeveerde auto’s.
Het punt is dat ze juist niet goedkoop bij een handelaar staan, ze staan daar vooral mooi te glimmen.
En dan komt het harder aan als je een auto koopt voor € 1500 en er € 500 onderhoud in moet steken, of voor € 1000 bij een particulier, waar ook € 500 aan onderhoud in moet. In deze prijsklasse moet je hier gewoon rekening mee houden, voor dat bedrag koop je geen perfect ondehouden auto waar niets aan gedaan hoeft te worden.
Afgelopen zomer een vriend van mij geholpen aan een Xantia Break SX 2.0-16V ui 99 met 120K op de teller.
Kostte € 900 en daar kwam c.a. € 600 aan onderhoud bij, nieuwe bollen, LHM, bougies, filters, krukaspoellie, multi-riem en bijbehorende spanrollen.
Voor hulp met het bezichtigen wil ik je best wel helpen, dat is een kleine moeite.
Mail of PB maar.
ZX1.4i schreef:Het punt is dat ze juist niet goedkoop bij een handelaar staan, ze staan daar vooral mooi te glimmen. En dan komt het harder aan als je een auto koopt voor € 1500 en er € 500 onderhoud in moet steken, of voor € 1000 bij een particulier, waar ook € 500 aan onderhoud in moet. In deze prijsklasse moet je hier gewoon rekening mee houden, voor dat bedrag koop je geen perfect ondehouden auto waar niets aan gedaan hoeft te worden.
Over die bedragen heb je op zich idd een punt, bij een handelaar zullen ze niet met meer onderhoud staan.
ZX1.4i schreef:
Voor hulp met het bezichtigen wil ik je best wel helpen, dat is een kleine moeite.
Mail of PB maar.
Dat zou super zijn! Je hebt een mailtje gekregen
Ik zelf koop altijd een auto bij een particulier, ik laat diegene ook rijden dan weet ik hoe die met zijn auto omgaat. Verder zoveel mogelijk de onderhoudsgeschiedenis. Het is belangrijk hoe iemand met een auto rijd, dat zul je bij een handelaar nooit te weten komen.
Bij die break waar de LHM moest begevuld worden, nou dan heel je ergens een liter die je de verkoper laat betalen, een remslang vervangen is eigenlijk niet zo’n spannende klus bij een xantia. Meestal doet nieuwe LHM + 20cc motorolie en nieuwe bollen wonderen, evt voor het vervangen van de LHM ook 40cc motorolie erbij doen dan 100km rijden, die olie weekt het vuil los wat er dan uitkan met de LHM wisselen.
En als je die riem laat vervangen + waterpomp en rollen, dan weet je ook zeker dat het echt is gebeurd, het is heel makkelijk gezegd door de verkoper, dat het 20K km geleden is gebeurt, je kan dat niet kontroleren.
Goede raad is voorraad
Een Xantia!
Het is gelukt ik heb een mooie Xantia gevonden (1.8i16V), alle lof voor Stan en ZX1.4i. Stan om mij te tippen voor een exemplaar dat niet op internet stond, ze is een plaatje . En ZX1.4i voor de raad en daad waarmee hij mij heeft bijgestaan.
Ze rijd heerlijk, is goed onderhouden en gister al naar Van der Laan in Abbenes geweest voor het (hoog) nodige veerbollen / LHM onderhoud. Helaas zat de Bollendag as zaterdag al vol, maar mocht al eerder langskomen. Tevens is gelijk de bakolie verwisseld, rijdt ook weer een stuk rustiger; het gierende geluid uit de bak ben ik kwijt
Zoals bij elke tweedehands auto, hoe goed onderhouden ook, zitten altijd wel een aantal todo puntjes. Dit is het lijstje wat ik nog wil aanpakken:
- Thermostaat + KVS
- Poetsen (ze heeft de wasstraat gezien… en veel )
- Uitlijnen
- TomTom aansluiting
- 2x bandjes, de achterbanden zijn ongelijk ligt zelfs reserve rechts achter (was beter dan de 2,1mm die er onder zat)
Weten jullie of mijn winterbanden 185/70/R14 88T die onder mijn Xsara (98) hebben gezeten onder de Xantia mogen? Momenteel zit er 185/65/R15 onder (zomerbanden)
Foto’s volgen nog, zal haar een keer op een mooi plekje zetten voor foto’s.
edit: ik heb ZX1.4i ook even genoemd in de post, sorry…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Wat voor bouwjaar heeft-ie? En gefeliciteerd!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Het is er eentje uit nov 2000, Dark Bleu Marine (metallic?) geloof ik. Iig met spoilertje
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Jouw Xantia staat op velgen met een ET-waarde van tussen de 8 (bij 5,5J velgbreedte) en 15 (bij 6J velgbreedte). 14 Inch velgen (staal dan wel LM) van een Xsara hebben een ET-waarde van 24, dus dat is een te groot verschil. De Xsara-velgen staan feitelijk verder naar binnen dan die van de Xantia. Wat ik her en der lees is het niet verstandig om meer dan 5mm af te wijken op de ET-waarde, i.v.m. de belasting van je lagers. De banden zullen wel passen, maar ik zou een setje 14 inch staal met bovenstaande ET-waardes zien op te scharrelen. Of de Xsara-set verkopen en een Xantia-set aanschaffen. Of een setje spoorverbreders aanschaffen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ok dat wordt dan even zoeken, passen de remschijven eigenlijk wel in een 14 inch velg?