Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Hoi allemaal.
Sinds lange tijd eindelijk weer een Citroën en wederom een Xantia en wel een break 2.0i uit 2000. De auto is technisch goed in orde ( zo ver ik dit kan beoordelen natuurlijk… ). Gisteren en vandaag eens wat gereden en wat is dat toch weer genieten met een auto met deze rijkwaliteiten. Tussen mijn laatste en deze Xantia heb ik diverse andere auto’s gereden zoals een Renault Clio en meest recent een Fiat Marea Weekend.
Een vraag: Ik heb bij deze auto twee sleutels: één met afstandbediening en één zonder. Klopt het dat ik met de sleutel zonder afstandbediening dan ook het alarm niet in werking stel? Ik ga er even van uit dat ik alarm heb op het moment dat de auto zich afsluit en de knipperlichtjes knipperen? Ik wil namelijk de sleutel met afstandbediening liever niet aan mijn sleutelbos omdat het zo’n enorm lomp ding is! Dan liever de gewone sleutel maar dan zou ik dus geen alarm hebben…
Volgende vraag: Kan ik de mistlamp aan de achterkant ook aanzetten zonder de mistlampen aan de voorkant aan te zetten? Zoals ik het nu begrijp moet ik ze allebei aanzetten om achter de mistlamp aan te zetten.
En als laatste: Na de auto eens grondig te hebben bekeken ( uiteraard zie je dit pas NADAT je de auto koopt!!! ) zag ik dat aan de binnenkant van de wielkast linksachter het afdekplaatje van de kokerbalk weg was wat dus betekent dat er water en eventueel pekel naar binnen kan. Ik weet niet hoelang dit als zo is. Als je het linker achterportier open trekt zie je als je goed kijkt de eerste verschijnselen van roest van binnenuit. Is er een geschikt middel om dit tegen te gaan wat ik in de kokerbalk kan spuiten? Ik kan wel aan de buitenkant alles netjes wegwerken maar als het van binnenuit niet wordt behandeld, is het binnen een jaar weer prijs!
Anyway, ik ben blij met deze Xantia en ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Hallo,
Allereerst gefeliciteerd met je mooie Xantia!
Om bij de eerste punt te beginnen (wel zo makkelijk) :
Een Xantia bediend (bijv. net als een Xsara, Evasion etc) met de standaard afstandbediening standaard de knipperlichten.
Uit mn hoofd gezegd knipperen de lampen een x of 13 bij het openen van de portieren (dat was een ziekte van mij om dat te tellen bij 1 van mn vorige Citroëns, haha) en branden lang bij het sluiten van de portieren.
Dit zegt echter niets over een alarm systeem in de auto.
Indien de standaard afstandsbediening nog in gebruik is, kun je er van uit gaan dat er geen alarm in de auto aanwezig is.
Ik heb bij mijn Xsara de standaard sleutel met afstandsbediening er niet meer bij, helaas, dus ik open en sluit hem gewoon met de sleutel.
Dit maakt dus maar 1 verschil, en dat is dat de lichten niet meer knipperen, verder niets!
Punt 2:
Het klopt inderdaad dat de mistlampen voor aanstaan voordat je de mistlampen achter aan kunt zetten.
Dit is volledig volgens de wet, want mistlampen voor mag je voeren als het zicht ernstig wordt belemmerd door mist, sneeuwval of regen, en mistachterlicht alleen mij minder dan 50m zicht, dus niet bij ernstige regenval.
Het komt er dus op neer dat als je je mistachterlicht mag voeren, je je mistlampen voor dus ook goed kunt gebruiken.
Punt 3:
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is dat de reden waarom Xantia breaks in de deuropeningen achter roesten.
Daar hoort volgens mij geen kapje te zitten.
Lijkt wel of ze dat vergeten zijn af fabriek.
kHeb zelf ook een break gehad, en die roestte daar ook, en vele Xantia’s met hun
Wat betreft de roest: netjes opschuren, primer erover, lak en blanke lak.
En wat betreft de tectyl…: goed schoonmaken en laten drogen, en vervolgens tectyl erover.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Vr.gr. Bram.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als je voor de LA-wielkast staat er er zit links (richting achterportier) in de wielkast een vierkant gat dan moet daar een kunststof dop in:
Anders loopt er water in de dorpel en gaat het op termijn van binnenuit roesten. Rechts in de wielkast kan wel een gat zitten (richting achterlicht), maar bij breaks zit die er vaak niet.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Bedank voor de reacties. Het dopje ( kapje ) wat er in zit is gescheurd en staat voor de helft open, vandaar dat ik dacht dat er helemaal geen kapje in zat. Ik heb goed in de dorpel kunnen kijken na demontage van het wiel en gelukkig valt het mee: er is totaal geen roest te bekennen. Voor de zekerheid toch wat dorpelwax er in gespoten en het kapje gerepareerd met een op maat geknipt stuk rubber en dat er in gelijmd. Als ik eens er aan denk zo’n kapje ergens bestellen. De roestvorming zit alleen maar in de lasnaad van de dorpelhoek daar waar de plaatdelen elkaar overlappen. Als het weer het toelaat, ga ik dit eens grondig aanpakken.
Volgende probleem:
Al lezende op dit forum kwam ik een aantal berichten tegen over een “break” kwaal en wel dat er water de laadruimte inloopt via de achterklep. Dit resulteert in een natte bekleding en onderkant van de achterbank. Dus dit heb ik ook maar meteen gecontroleerd. En jawel hoor! Ook bij mijn Xantia . Gelukkig is daar wat aan te doen: De bekleding van de klep verwijderd en de plastic afdekplaat opnieuw afgekit en morgen als het gedroogd is controleren of het werkelijk goed dicht is en dan hoop ik dat dit verleden tijd is. Wel jammer dat dit niet het jaargetijde is om het droog te krijgen….maar misschien met kranten droogmaken en veel geduld?
Nog een geluk dat de achterkleppen van kunstof zijn anders hadden we met z’n allen nóg een probleem erbij gehad
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0