3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

besmettelijk? ook hier haperen, sputteren en afslaan bij laag toerental
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5387

Gepost: 17 juni 2013 07:51 PM
  [ # 31 ]

Misschien helpt het als je een beetje gas geeft bij het starten?
En ik denk dat Felice gelijk heeft met dat afgeknipte pennetje,dat wordt wel vaker gedaan als dat ding niet werkt. Ze zijn kennelijk duur of moeilijk te krijgen. Als je dan het afsluitpennetje eraf knipt blijft ie ook benzine geven zonder stroom erop. Beetje beunoplossing maar het werkt wel…
Misschien heeft er een vuiltje ingezeten waardoor hij niet meer werkte en is het vuiltje door het gefrunnik losgekomen en doetiet ineens weer!

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123

- BX 14 TE
Gepost: 17 juni 2013 07:59 PM
  [ # 32 ]

aan zoiets denk ik nu ook Hans, misschien gewoon een vuiltje wat eruit geklopt is; ik ga wat uitproberen met het starten enzo, thnx

als ik meer weet, hou ik jullie hier op de hoogte! maar dat zal op z’n vroegst morgen zijn

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 30 juni 2013 07:39 PM
  [ # 33 ]

gnnnmphh, brandstofpomp was defect, de ene keer gaf deze wel wat benzine af en daarna weer niet; de benzinepomp heb ik dus maar vernieuwd …

maar het probleem schuift op, hij start nu niet meer …
misschien dat ik door het steeds moeizamer starten de startmotor kapot heb gemaakt, de accu is goed: bij het starten met verlichting aan, blijven de de lampen onveranderd sterk branden;

wel hoor ik een harde klik, dat schijnt te betekenen dat het relais van de startmotor in werking treedt, zonder dat de startmotor zelf dus blijkbaar wat doet, wat m’n vermoeden in de richting van een kapotte startmotor versterkt

en dat is balen want het ding is aardig goed verstopt, 2 van de drie bouten waarmee’ie vastzit zie ik zitten en daar kan ik wel bij, maar die derde bout lijkt ergens tussen het motorblok en een steunbalk te zitten, daar kan ik zo op het gezicht met geen mogelijkheid bij zonder het motorblok eruit te lichten, goedverdegoedver dat wordt een rotklus,

tenzij iemand misschien een handige tip heeft?

of ik moet er met m’n theorie over de startmotor helemaal naast zitten, dat zou mooi zijn …

Profiel  

Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 752

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 30 juni 2013 09:34 PM
  [ # 34 ]

Kun je de auto ook aanslepen?  Dan weet je in ieder geval of de storing verholpen is.
Ook kun je dan mischien van onder bij de bewuste bout van de startmotor komen!? De auto dan wel op blokken zetten.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5387

Gepost: 30 juni 2013 09:42 PM
  [ # 35 ]

By the way, vergeet niet de massakabel los te maken!
Kan je er niet van onderaf bij?
Da’s natuurlijk wat lastig als ie op z’n buik ligt, maar ik denk dat het beugeltje (als ie er op zit) ook nog los moet.
Maar ik dacht dat het demonteren wel meeviel bij een carburateurtype als je het luchtfilter en slangen weghaalt.
Soms wil een startmotor nog wel eens opleven als je hem een tik geeft met een hamer of een zware schroevendraaier…
Het probleem kan daarna natuurlijk wel terugkomen…

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 30 juni 2013 10:24 PM
  [ # 36 ]

proberen aan te slepen, is idd de volgende stap die ik wilde proberen om van te voren zekerder te weten of het dat is …

vanmiddag de boel opgekrikt om van onder te kijken (met steunen ja;- ), zaklampje erbij maar ik kan dus echt maar 2 bouten ontdekken, de 3de lijkt verstopt te zitten tussen het blok, de startmotor en een balk dacht ik;

gaat me nu een lichtje op, dat ik die met een pijpsleutel zou kunnen proberen te bereiken, of anders met verlengstukjes op een doppenset, daar had ik nog niet aan gedacht, volgens mij is het nr. 13

een paar tikken met een hamer, mochten trouwens niet helpen, al was het dan ook maar van tijdelijke aard geweest

*ziet het iets gemakkelijker worden*

*zal aan massakabel denken*

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6174

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 30 juni 2013 10:52 PM
  [ # 37 ]

De bouten van de startmotor zitten in een halve maan en het zijn er drie. De bovenste zit bijna tegen het blok aan, de middelste aan de buitenkant van de starter en de onderste weer bijna tegen het blok aan. We hebben het toch over een TU? Alle drie de bouten zitten van binnen naar buiten gemonteerd, ofwel met de kop naar het midden van de auto.
Als je de boel los hebt zul je zien dat er ook nog een soort van beugeltje in het geheel gevlochten is. Deze moet je niet vergeten als je boel weer terug monteert.

Voordat je begint EERST de massakabel van de accu halen, voor extra zekerheid ook de plus.
Het vinden van de bouten deed ik altijd op gevoel. Op een gegeven moment word je er zo handig in dat het vervangen van een starter van een TU binnen 20 minuten kan, dus weer gerust. het gaat je best lukken.

Nog een plaatje:

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 30 juni 2013 11:36 PM
  [ # 38 ]

het gaat zeker om een TU, ook zie ik het al wat rosekleuriger in, het moet wel gaan lukken
een beugeltje heb ik idd zien zitten in het licht van een zaklamp, het plaatje van Hilko komt ook vereen

dank jullie wel

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 08 juli 2013 12:28 AM
  [ # 39 ]

gnnmphh, was ik net lekker bezig, 2 bouten los, blijkt de derde (bovenste) geen boutkop meer te hebben (ik voel wel het puntje van de draad zitten (verklaart ook meteen dat ik die aanvankelijk niet kon vinden).

Morgen proberen om’m met gedoceerd geweld los te tikken, misschien dat ik’m over het restant van de bout kan schuiven;
in het bovenste boutgat van de starter echter, zit een tap gedraaid of een schroefdraad zo je wilt, ik ben bang dat het ‘stangetje’ van de bout daar in vast gedraaid zit. De 2 andere boutgaten hebben geen tap, daar kun je een bout gewoon doorheen steken tot aan het schroefgedeelte van het blok, is alleen die rottige bovenste dus nog heh …

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 08 juli 2013 12:48 AM
  [ # 40 ]

Nou heb ik nog nooit een startmotor los gehad bij een TU, maar als ik dit zo lees zou ik denken dat er één bout vanaf de andere kant bevestigd wordt. Op het plaatje van Hilko kan je het al een beetje zien, maar op onderstaande helemaal. Er zit inderdaad schroefdraad in één gat.

Lijkt me dus dat je de kop van de bout aan de andere kant moet zoeken. Maar er zijn zat mensen hier die je exact kunnen vertellen hoe het zit.

Profiel  

GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2680

Gepost: 08 juli 2013 12:52 AM
  [ # 41 ]

Dat klopt, een bout zit aan de andere kant, met de boutkop boven je versnellingsbak!

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 08 juli 2013 02:39 AM
  [ # 42 ]

nu ga ik morgenochtend natuurlijk meteen weer kijken, want het klinkt mooier dan ik me eerder kon voorstellen;

stom rund dat ik ben om daar zelf niet op te komen zeg, ik ga het weer proberen!

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 10 juli 2013 06:20 PM
  [ # 43 ]

Zo dat is gebeurd: le bx roeleert en zweeft weer zoals het moet!

Bedankt voor de info en de ruggespraak forummers, het is weer van grote hulp gebleken!

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook