Hallo allemaal!
Nadat ik in het verleden al een 7-tal BX’en heb gehad, ben ik sinds een goede twee weken wederom in het bezit van een BX, ditmaal een zilvergrijze Sport (mijn derde). Eigenlijk had ik er nooit meer aan gedacht om nog eens een (dergelijke) BX aan te schaffen, maar toen er bij me in de buurt eentje te koop werd aangeboden ben ik (in eerste instantie uit pure nieuwsgierigheid en nostalgie) toch eens gaan kijken. En na dat kijken (en een proefritje) eerst nog even gewikt en gewogen, maar eigenlijk was ik toen al verkocht, en heb vrij kort daarna een bod gedaan waarmee de verkoper akkoord is gegaan.
Qua chassis (de aanwezigheid van roest) moet er wel nog het nodige worden aangepakt, maar omdat de Sport niet mijn dagelijkse auto is (dan wel wordt), en toch droog in de garage staat, kan dit nog even op zich laten wachten. Motorisch en hydraulisch is de Sport ook nog niet helemaal 100%, maar momenteel ben ik druk bezig met het verzamelen van diverse onderdelen omdat niet alles meer nieuw te verkrijgen is. Maar zodra alle onderdelen aanwezig zijn, dan gaan we daar zo snel mogelijk mee aan de slag.
Genoeg gepraat voor nu lijkt me, hierbij enkele foto’s van de Sport:
M.v.g.,
Robert.
Blijft leuk, ik heb er ook met veel plezier in gereden…....de mijne rijdt nog ergens rondt volgens het RDW…...veel plezier ermee en houdt ons op de hoogte met de voortgang
Peter
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Van harte gefeliciteerd met de Sport! Veel rij plezier gewenst en succes met het opknappen!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Vandaag heb ik dan eindelijk de Sport weer bij de garage kunnen ophalen, nadat hij er ongeveer een kleine drie weken heeft gestaan. Zoals ik in de beginpost al had aangegeven waren er wat zaken (met name hydraulisch en motorisch) die wat aandacht nodig hadden. Het onderstaande is allemaal gemaakt dan wel vervangen:
- koppakking vervangen (lekte olie)
- vervangen van de distributieriem incl. toebehoren
- nieuwe kleppen en klepgeleiders (oude kleppen waren verbrand daar de Sport een tijd op LPG heeft gelopen)
- nieuwe koppeling
- vervangen van de HD-pomp incl. nieuwe LHM (oude HD-pomp lekte behoorlijk wat LHM)
- nieuwe retourleidingen voorzijde
- maken van de snelheidsmeter (tweedehandse kabel)
- het plaatsen van een (nieuwe) mechanische benzinepomp (vorige eigenaar had een elektronische gemonteerd)
- het plaatsen van een originele BX Sport einddemper
Op zich een hele waslijst dus, met daaraan gekoppeld ook een aardig prijskaartje. Maar goed, als je zoals mij helaas twee linkerhanden hebt, dan kom je al heel snel uit bij een auto-garage zodra er iets aan een auto moet gebeuren. Verder niet getreurd hoor, de auto rijdt nu weer erg lekker, en ik kan hem weer uit de garage rijden zonder dat er plassen olie en LHM op de vloer liggen. Ach ja, een gek en zijn hobby, zullen we maar zeggen
Wel enkele minpuntjes:
- motor maakt nu een tikkend geluid welk meegaat met het oplopen van het aantal toeren. Dit zou volgens de garage aan het uitlaatspruitstuk (kunnen) liggen daar deze licht kromgetrokken was? Eenmaal op snelheid valt het tikken weg.
- oliepeil en -drukmeter doet niets meer (lampje brand wel maar metertje slaat niet uit). Stekkers zijn aangesloten, waar zou dit aan kunnen liggen?
Verder vandaag de auto nog eens goed gewassen en hierna enkele foto’s geschoten:
Eerstvolgende op het “to do” lijstje….het plaatsen van andere deuren!
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de motor voor de reparatie geen tikkende geluiden maakte en nu wel zou ik daar toch even mee terug gaan….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat was ik om eerlijk te zijn ook al van plan, kunnen ze het zelf ook een keer horen. Al moeten ze het zelf al gehoord hebben aangezien ze met de auto nog een proefrit hebben gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Als je ‘t alleen hoort onder belasting, bij accelereren, en niet als je stilstaand in z’n vrij gas geeft (of op snelheid zoals je aangeeft), is het idd het spruitstuk. Herkenbaar…
Leuke spocht, gefeliciteerd!
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Robert1976 schreef:
Aan het stickertje op de achterklep te zien is deze auto ooit door Garage vh Verhoeks uit Tiel geleverd. Dat was ooit “onze huisdealer”.
Deze sticker zit op mijn BX
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 22-06-2009
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
Mooi om te lezen dit ; ben dus echt niet de enige die maar geld in een sport blijft pompen…
Have a break ...
Leuk om te lezen, en ontzettend leuke foto’s om te zien! Ik wou dat ik mijne nog had (en dat ie er zo bij stond..)
Kleine update m.b.t. het ratelen in het vooronder.
De Sport is vorige week terug gegaan naar de garage waar hij (deels) gerepareerd is. Kleppen zijn gecontroleerd en waren dus goed (afgesteld). Het ratelen bleek, zoals de garage eerder al aangaf, van het spruitstuk af te komen. Het spruitstuk is door de jaren heen wat kromgetrokken waardoor ze het in eerste instantie niet goed meer konden aandraaien. Ze hebben alsnog een poging gedaan en ziedaar, het tikken is al voor een goede 90 tot 95% verdwenen. Het ratelen wat er nu nog is zal voor een leek niet eens meer hoorbaar zijn, maar wellicht dat het spruitstuk zich de komende tijd nog enigszins zal zetten, en het bij nogmaals aandraaien helemaal zal verdwijnen. Al met al dus opgelucht dat het niet de (gereviseerde) kleppen bleken te zijn!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Fijn om te horen dat het een kleinigheid was!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1287
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Gelukkig, dat het ‘deels’opgelost is. En nu genieten van die schitterende sport!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Ondertussen zijn we een klein jaar verder en staat de Sport het restant van deze maand nog gestald omdat hij qua wegenbelasting in het overgangstarief valt, en deze maand dus nog niet de openbare weg op mag.
Neemt niet weg dat ik een update kan geven omtrent hetgeen er de afgelopen 10 maanden zoal met de Sport is gebeurd. Eerder hebben jullie kunnen lezen dat de motor van de Sport, vrij direct na de aanschaf, een revisie heeft gehad waarbij o.a. de kleppen zijn vervangen. Tevens is destijds de koppeling vervangen, en zijn de nodige leidingen vervangen.
Op zich is er de afgelopen tijd niet zo heel veel spannends gebeurd. De banden waren aan vervanging toe en zijn dus ook vervangen. Verder zijn er andere veerpoten geplaatst, en moeten binnenkort de veerbollen aan de voorzijde vervangen worden. Het enige dat de Sport blijft doen is “bokken” (is dat het goede woord?) aan de rechter voorzijde zodra je met de auto over een oneffenheid in de weg rijdt. Ik dacht dit weg te kunnen nemen door het vervangen van de veerpoten, maar dit euvel is helaas gebleven….iemand een idee wat het dan wel kan zijn?
Verder blijft de motor na de revisie toch nog regelmatig wat olie lekken, hiervoor is hij ook al een paar keer naar de garage teruggegaan waarna er weer wat bouten worden aangedraaid. Wellicht nog eens een keer goed na laten kijken. Verder werkt het oliedruk/peil-lampje op de console niet (meer), stekkers zijn goed verbonden aan het blok, dus ook hier, iemand een idee waar het aan kan liggen? De meter licht wel op, alleen slaat het metertje niet meer uit.
Tja, en dan hebben we het wel zo een beetje gehad met hetgeen er de afgelopen maanden gebeurd is. Gelukkig niet zo heel veel spannends, want te spannend betekend meestal niet veel goeds, en is meestal duur. Over een tijdje dienen de deuren nog eens vervangen te worden, maar daarmee wacht ik wel tot de temperaturen weer lekker wat omhoog zijn gegaan.
Die oliedruk/oliepeil sensor op het blok (onder het inlaatspruitstuk) gaan wel vaker
kapot. Je zal niet de 1e zijn…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Zou ook mijn geld op de sensor zetten (oliedruk). Draadbreuk kan natuurlijk ook, kun je door (laten) meten. Dat bokken, zoals jij dat noemt, is wel vreemd. Bedoel je dat de poot schokkerig veert? Andere veerpoten zitten er al op. Gebruikte en/of gereviseerde exemplaren? Misschien is de bol aan de rechterzijde op. Als de druk te laag is, vermindert de vering. Die staan toch ook op de nominatie? Je kunt ze ook eens omdraaien (links en rechts), als je ze los krijgt… Als het euvel dan aan de andere kant optreedt, weet je genoeg.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’