Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Nieuw: Citroën C4 Cactus
De introductie van de C4 Cactus, vandaag was het eindelijk zo ver. Gelukkig lijkt hij als twee druppels water op de laatste concept. Volgens Citroën is de C4 Cactus het antwoord op de vragen van nu. Nu we de C4 Cactus van heel dichtbij hebben bekeken en eens aan de Airbumps hebben gevoeld, denken we dat Citroën het best eens bij het rechte eind kan hebben.
Bij de presentatie werd de C4 Cactus vandaag gepositioneerd als het antwoord op de vragen van nu. Ter inspiratie passeerden eerst enkele modellen de revue die het antwoord waren op vragen van vroeger. Zo waren daar de 5hp, de 2cv, de Berlingo Multispace en de Xsara Picasso. In die lijn van functionele auto’s moet de C4 Cactus dus worden geplaatst. De invulling is echter heel vernieuwend. Voortgekomen uit een vraag naar meer design, comfort, nuttige technologie en lage kosten, maar ook vanuit een wens naar stijlvolle functionaliteit. Eenvoud zonder dat die uitmondt in armoede, maar die juist als uitgangspunt dient voor een frisse blik op dat wat je als Citroën-rijder echt van een auto verlangt.
Laten we eens wat kenmerken opsommen. Om te beginnen de Airbumps, de bescherming op de flanken gemaakt van thermoplastisch polyurethaan. Robuust en tegelijk een mogelijkheid om door keuze van een kleur het exterieur van de auto aan je wensen aan te passen. Verder is er het geïntegreerde digitale systeem voor navigatie, bediening van de klimaatregeling, de mediaspeler, de rijhulpsystemen zoals de inparkeerassistent, de telefoon en de Multicity Connect diensten. Voor je neus vind je een eenvoudig informatiepaneel dat je voorziet van de standard informatie als snelheid en tankinhoud. Verder is de C4 Cactus voorzien van een bank voorin, Citroën zelf vergelijkt het zelfs met een sofa! Als je omhoog kijkt, zie je het glazen dak dat goed zonwerend is en toch licht in de auto brengt. Door de goede zonwerende eigenschappen kan 6 kilo worden bespaard op een zonnerollo. Die gewichtsbesparing is overigens een belangrijk thema bij de C4 Cactus, maar daarover later meer. Verder is er smart wash, ruitesproeiers in de puntjes van de ruitenwissers. Scheelt toch weer 50% aan ruitensproeiervloeistof en het zicht blijft ook tijdens het sproeien in orde.
Goed, laten we dan nog eens aan de cijfers beginnen. Eerst het gewicht. De C4 Cactus weegt slechts 965kg. Dat is 200 kilo minder dan een vergelijkbare C4! Dat is goed nieuws voor Nederlanders, want wij betalen natuurlijk houderschapsbelasting op basis van de brandstofsoort, maar vooral het gewicht. Door dit lage gewicht en het zo laag mogelijk gehouden zwaartepunt zullen de prestaties ondanks de misschien bescheiden ogende motorisaties ongetwijfeld heel aansprekend zijn. Zelf kijken we erg uit naar de van een turbo voorziene 3-cylinder eTHP motor met 110PK. Daarnaast zal de C4 Cactus in eerste instantie leverbaar zijn met de inmiddels bekende VTi 82PK motor, ook een 3-cylinder, en de nieuwe 1.6 BlueHDi, een 4-pitter voor de afwisseling. Deze motoren zullen in de C4 Cactus gekoppeld zijn aan een handbak of een ETG6 elektronische versnellingsbak. Welke motor met welke bak geleverd zal worden is nog even afwachten.
De productie start in april, de levering in Nederland zal waarschijnlijk tot september op zich laten wachten. Verdere informatie over prijzen en dergelijke blijft Citroën ons helaas ook nog schuldig, hoewel ze beloven dat deze zeer competitief zullen zijn. Wij zien er in ieder geval enorm naar uit om deze zeer onderscheidende nieuwe Citroën in het wild tegen te komen.
Als afsluiter nog een opsomming van wat interessante feiten:
-Wielbasis van 2,60 m (net als de gewone C4)
-Lengte van 4,16 m en een breedte van 1,73
-Een vrij lage hoogte van 1,48 m
-Een kofferbak van 358 liter
-Het dashboard, de bekleding van stoelen en portieren zullen leverbaar zijn in drie kleurstellingen: Ambiance Stone Grey, Pack Purple Inside en Pack Habana Inside
-De passagiersairbag zit niet in het dashboard, maar in het dak om ruimte te maken voor een enoooooooorm dashboardkastje.
-De ETG laat zich bedienen met een paar forse drukknoppen voor de D, N en R standen, gecombineerd met flippers aan het stuur.
-De motoren voldoen aan de Euro6-richtlijnen en zijn voorzien van Stop & Start.
-De eTHP stoot slechts 100g CO2/km uit en de diesel slechts 82g C02/km.
-Het opgegeven verbruik voor de 1.6 BlueHDi is 3,1l/100km.
Je reacties kun je in dit topic plaatsen. Op onze facebook-pagina vind je nog meer foto’s en filmpjes van de persintroductie.
tekst en foto’s: Lucas
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Als ik de foto’s zo bekijk dan denk ik ook eerder aan een C3 dan aan een C4.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 7792
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Goed ding hoor!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Prachtig! Dit is weer het functionele vernieuwende design en technologie die ik associeer met Citroën!
Het bevalt mij heel wat beter dan de DS-lijn. Hopelijk wordt het een nog groter commercieel succes.
Maakt nu al een grote kans om mijn volgende auto te worden.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Afhankelijk van de prijs zou ik hem ook best willen rijden als volgende leasewagen. Ben alleen bang dat ook deze Citroen weer te hoog wordt geprijsd en dus net buiten de short list terecht komt.
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik vind het een erg leuk ding! Staat zeker op de lijst om de C4 te vervangen.
Hebben!! Leuk!! Mooi! Echt wat voor mij!
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Erg leuke auto en een kansrijke opvolger van mijn DS3 lease gebakje. Ik heb een “volle” DS3 met veel opties en die komen allemaal terug in de Cactus (en meer). Ik miste eerst een middenarmsteun maar het lijkt erop dat het middelste stuk van de “bank” omlaag geklapt kan worden als middenarmsteun.
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Leukste Citroen sinds jaren!
Weet iemand of de ramen in de achterportieren naar beneden kunnen,of zijn ze -als DS4- helemaal niet te openen?
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Voor mij ook een kanshebber, die gele kleur vind ik echt geweldig. Doet me terug denken aan mijn Geel service Acadyane, van weleer jaren ‘80.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Kornstra schreef:Leukste Citroen sinds jaren!
Weet iemand of de ramen in de achterportieren naar beneden kunnen,of zijn ze -als DS4- helemaal niet te openen?
Volgens mij kunnen ze op kierstand, zoals bij de C1 vierdeurs.
Het is inderdaad een leuke en aparte auto, maar of ik er ooit eentje zal aanschaffen denk ik eerlijk gezegd niet. Ik ben meer een fan van de DS-serie. Maar wie weet ben ik wel om als ik hem in het echt zie.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gaaf ding hoor. Eigenlijk snap ik niet zo goed dat ik em wil. Maar ik wil em wel. Geen idee waar we de bagage dan laten maar toch is het een leuke kanshebber om de Megane Estate op te volgen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Ik vind em ook echt leuk! Eindelijk weer een heerlijke eigenwijze Citroën.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Yoeri schreef:Erg leuke auto en een kansrijke opvolger van mijn DS3 lease gebakje. Ik heb een “volle” DS3 met veel opties en die komen allemaal terug in de Cactus (en meer). Ik miste eerst een middenarmsteun maar het lijkt erop dat het middelste stuk van de “bank” omlaag geklapt kan worden als middenarmsteun.
De Cactus heeft inderdaad een armsteun in de voorbank. Een fraai driehoekachtig ding als ie neergeklapt is. Op YouTube staan enkele filmpjes waarop je dat mooi kunt zien. Er is zelfs een kussentje voor de achterbank…
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
kleurtje!