Raar geluid bij gas los
freek en marieke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 11 februari 2014 09:41 AM

Hallo allemaal,

Het is weer eens zover, de saxo is ondertussen de 160000 gepasseerd en er doet zich een probleempje voor waar ik graag wat ruggespraak over wil voordat ik de boel uit elkaar trek.

Het begon gister toen ik op weg was van Haarlem naar Hoorn thv Purmerend. Alsof ik over de witte lijn heen ging, zo’n geluid. Het kwam af en toe bij constante snelheid, bij gas los aldoor, als ik accelereerde was het geluid weg. Met de koppeling in gaat het geluid niet weg.

Vanmorgen even geluisterd toen mijn vriendin te werk ging en het is een soort schrapend geluid, het lijkt wel een stuk plastic wat ergens langs sleept met rijden. Op de frequentie van het wiel wel te verstaan.

Nu lees je op internet verhalen van druklagers tot aandrijfassen… Wie kan mij een zetje in de goede richting geven en wie weet waar ik eventueel een exploded view kan vinden?
Ik denk zelf aan een wiellager ofzo, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Alvast allemaal bedankt voor het meedenken.

Profiel  

freek en marieke
< 100 berichten
Rank

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 11 februari 2014 01:24 PM
  [ # 1 ]

Oh ja,

Hij maakt trouwens ook de laatste tijd soms een brommend geluid bij regen, alsof mijn uitlaatdemper niet goed aansluit. Dat kwam dan ongeveer een kwartier en is na een minuutje ofzo weer weg… Misschien dat dat hier ook mee in verbinding staat, ik denk zelf van wel.

Profiel  

toyosoft
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104

- Xantia 2 1.8 i 8v
Gepost: 11 februari 2014 08:12 PM
  [ # 2 ]

Geen plastic binnen scherm wat los zit, en het wiel raakt??

Groeten Theo

Profiel  

beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1825

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 11 februari 2014 08:20 PM
  [ # 3 ]

freek, kijk even naar je kantelmotorsteun, dat is de geen die ongeveer te hoogte van de versnelingsbak zit, aan de kant van het shutboard, het oog moet gewoon in het midden zitten, anders hangt het blok teveel, en begint aan je uitlaat te hangen, dit veroorzaakte bij mij ook zo,n brom, als je het gas los laat, echt zo van bbbbbbrrrrrr, ik heb dan wel een xsara, maar prenciepe is het zelfde. ik had ook een bij geluid als je stil staat.

Profiel  

freek en marieke
< 100 berichten
Rank

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 12 februari 2014 09:00 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de tips alvast,
Ik duik vanmiddag even onder de motorkap,
Gister in de hoosregen alle wielbouten nagekeken, ik had mezelf natuurlijk echt een os gevoeld als dat het probleem was. Had wel mooi makkelijk geweest.

@beremans, ik zal het eens goed naar die steun kijken, al geeft ik het weinig kans, het gaat namelijk niet weg als ik mijn koppeling intrap.

Gister had mijn vriendin de auto dus mee net als vandaag maar die kon het niet zo goed omschrijven, een vaag geluid maar niet zo hard als maandag…:)

Later meer.

Profiel  

Wim van den Bergh
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Gepost: 12 februari 2014 11:01 AM
  [ # 5 ]

Kan het je drukgroeplager zijn ? Als je gas los laat en als je de koppeling in trapt hoor je het geluid. Kan niet direkt kwaad maar is wel vervelend.

Hier een link naar het AXCLUB forum over geluiden http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=17138

2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;

Profiel  

beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1825

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 februari 2014 09:17 PM
  [ # 6 ]

freek het rubber heeft niks te maken met de kopeling. hij zit gewoon bij de versnelingsbak.

Profiel  

freek en marieke
< 100 berichten
Rank

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 13 februari 2014 08:43 AM
  [ # 7 ]

Maar als ik de koppeling intrap kantelt het blok toch terug omdat de belasting wegvalt?

Profiel  

Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505

- Saxo vts 1.4
Gepost: 13 februari 2014 09:45 PM
  [ # 8 ]

Kijk ook eens naar de ashoezen. Als deze leeg zijn gelopen (gescheurd zijn) krijg je ook een soort zingend geluid. Is ook niet goed voor je assen trouwens.

Alleen zou je het dan eigenlijk wel constant moeten hebben denk ik…

Profiel  

freek en marieke
< 100 berichten
Rank

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 18 februari 2014 09:02 AM
  [ # 9 ]

We zijn weer een week verder en ik heb nog steeds geen idee van wat er aan de hand is geweest. Het rare is dat ik het geluid niet meer heb gehoord…
Zal er dan toch een troepie aan mijn band hebben gehangen?
Ik vind het maar raar, we wachten nu maar tot het zich weer voor doet en anders laat ik het maar zo.

Bedankt voor de tips in ieder geval.

Profiel  

Camus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39

Gepost: 19 februari 2014 09:59 PM
  [ # 10 ]

Bijna twee jaar terug ging ik met een Peugeot weetikveelwelknummer naar Frankrijk. Soms ook het geluid bij de linkervoorwiel alsof ik over een streep ging. Niet continu, maar vaak als ik het gaspedaal net intrapte na het koppelen of juist ging koppelen. Werd steeds erger. Mijn schoonouders, de eigenaren van de Peugeot, waren ook in Frankrijk en vertrouwde het zaakje niet helemaal. Een trip naar de garage leerde ons dat de cardanhoes lekte. Het verschil tussen beide wielen was goed te zien: het rubber bij het wiel zat onder de olie. En de Franse monteur hoorde het al na vijf meter rijden wat er mis was zonder het schrapende/piepende geluid te horen, er zat ook een tik in de frequentie van de band. Ik weet niet precies wat er nog meer mis was, mijn Frans is niet al te best, maar het moest wel gerepareerd worden voordat wij onze tocht naar Nederland voortzetten. Nieuwe cardan erop en gaan.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook