Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De Heuliez-hoek is het achterste deel van de dorpel met name aan bestuurderskant, waar de horizontale dorpel overgaat in de wielkast. Hier komt met name bij Breaks, maar incidenteel ook bij Berlines, vaak roest voor:
Negen van de tien keer doordat Heuliez, die de Breaks assembleerde, vaak de kitranden tussen de diverse plaatwerkdelen in de wielkast niet afdoende heeft aangebracht, waardoor er vocht in de dorpel kan komen. Soms versterkt door een vergane afsluitdop van de dorpel voorin de LA wielkast:
Roestbobbels bij de dakrails is ook niet onbekend bij Breaks, evenals lekkage via die rails. En ook dat later aangebrachte antennestompje kan een goede verdachte zijn.
Dat er geen water achter de witte kap mag komen lijkt me sterk, als je op deze foto ziet dat er in de ruimtes achter die kap waterafvoergaten zitten. Die lijken me er toch niet voor de sier te zitten
Je ziet de watersporen lopen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Die kap hoort er gewoon op.
Bij mijn break lekte het ooit ook. Afgekit en nooit meer last gehad van een natte achterkant.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Die binnenkant ziet er om te beginnen al heel wat florisanter uit dan de mijne (nouja, van mijn achterklep dan. Van mijn auto.) Ik had tussen de resten van de plaat en de kit waarmee deze vastzat, hele algenkolonies wonen. Maar dat terzijde.
Aan die sporen te zien, is het water juist door die spleten naar binnen gekomen! Dat moet ergens vandaan gekomen zijn. Als het afwateringsspleten zouden zijn, zouden ze op het diepste punt in de klep moeten zitten, niet een centimeter boven de bodem. Ik denk eerder dat het ventilatiegaten zijn, om eventuele condens te laten verdwijnen.
Aan de andere kant zit die plastic plaat er ook niet voor niets. Jammer dat je met zo’n vraag niet even de ontwerper van de auto, of de ingenieur die dat stukje bedacht heeft, om duidelijkheid kunt vragen.
Ik zal vanavond eens de binnenbekleding er van af halen en de tuinslang op de auto zetten. Dan vervolgens aan de binnenkant kijken of ik ergens water zie binnenkomen. Met een beetje mazzel denk ik er ook nog aan het te fotograferen voor hier op het forum, ter leering ende vermaeck en voor ‘t nut van het algemeen.
Die afdekplaat in je achterklep is hoofdverdachte nummer 1. Zo’n antennestompje heb ik ook op mijn break, die zat niet goed vast en dus lekte het. Als dit bij jou het geval is, moet je dat kunnen zien aan de hemelbekleding achter.
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=1599
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Die afdekplaat moet er inzitten, dat is de oorzaak van de lekkage. De redenering van je garagist kan ik helemaal volgen, maar in dit geval heeft redeneren geen zin: Die plaat hoort erin en als die er niet in zit wordt het binnen nat.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Hij zei zelfs dat zij bij reparaties aan de achterklep, die plaat gewoon open of weg snijden en dat het daarna nooit lekt.
Veel erger is dat hij de plaat blijkbaar wel op voorraad heeft, maar om de reden dat het niet uitmaakt voor het lekken, niet aan mij wil leveren… Of niet uit een sloopklep wil halen ofzoiets.
Nou kan het zijn dat ik dat verkeerd geïnterpreteerd heb, want betreffende garagist is een Groninger, die nogal kortaf was aan de telefoon. (Op zijn Gronings, bedoel ik, verder niet onvriendelijk ofzo hoor.)
Kent er iemand nog een sloop of onderdelenboer waar ze Brabants spreken, behalve Damen in Tilburg, Mosselaar in Dongen en Maresia in Kaatsheuvel / Sprang-Cappele?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik heb eens lekkage verholpen via het rubber van het 3de remlicht (indien je die hebt)
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Breaks hebben altijd een 3e remlicht
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Zojuist eens even wat toegepaste wetenschap eh… toegepast en met de tuinslang in de weer geweest. Eerst de bekledingkap van de achterklep verwijderd natuurlijk en daarna de auto eens flink natgespoten. Toen ik vervolgens naar binnen wou om te gaan kijken, ontdekte ik het eerste megalek meteen: De deurrubber van de linkerachterdeur! Klets- en kletsnat! Het liep met een straaltje naar binnen, recht op de bekleding pal naast de achterbank, vanwaar het heel makkelijk naar de vijver onder de achterbank kan lopen. Na de rubbers op zich gecontroleerd en goed bevonden te hebben leek het mij plausibel dat de deur gewoon wat strakker zou mogen sluiten. Dus de deurvanger wat verder naar binnen en naar boven gezet. E presto! Probleem verholpen.
Toen toch aan de binnenkant wat verder gekeken, want de lekkage bij de deur verklaarde niet waarom de mat van de achterbak zeiknat werd. Hier is de heel wat minder florissante foto van de binnenkant van mijn klep. Van mijn auto, bedoel ik.
Duidelijk ook een spoor van instromend water door de spleetvormige inlaat. Waar de lelijke zwarte kitresten zitten, zou de witte plastic plaat deze instroom van water tegen moeten houden. Maar dan? Links en rechts van het spoor zitten twee vierkante gaten, waardoor het water weer naar buiten kan. Toch ben ik wel voorstander van een poging het water sowieso buiten te houden, dus ging ik van buitenaf op zoek naar waar het water naar binnen zou kunnen stromen.
Met een ielepielig klein stroompje water uit de tuinslang ben ik allerlei plekjes gaan besproeien, werkend van bovenaf. En dan door de achterruit kijken of ik water zag stromen uit de spleet. Door zo van boven naar beneden te werken, kon ik redelijk nauwkeurig ‘pinpointen’ waar het water binnen komt:
Rechts van de kentekenplaatverlichting zit een spleet. In feite zit de kentekenplaatverlichting in een apart stuk plastic, los van de klep zelf. De spleet zit al dicht met kit, maar het hele stuk plastic beweegt. Ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld achter de kentekenplaat, geen kit meer zit. In ieder geval komt daar water door naar binnen.
Dat wordt dus prutsen dit weekend. Eerst maar een uitvogelen hoe de kentekenplaat los moet, want dit zit vast met iets wat op een klinknagel lijkt. Misschien uitboren?
Natuurlijk heb ik nu nog niet alle verdachte plekken bekeken. Maar ik kreeg het koud en mijn vrouw had lekkere curry gemaakt, dus dat is voor later…
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Het is even stil geweest rondom mijn Xantia. Dat is omdat, nadat ik het waterprobleem opgelost had, ik wat gezondheidsproblemen kreeg. Die zijn langzaam over aan het gaan en tegengesteld evenredig gaat de gezondheid van de Xantia achteruit.
Wat heb ik ondertussen nog niet aangepakt:
- De binnenkant eens afstoffen (Daar is het nu weer te warm voor!)
- Het airbag-detectiesysteem goed aansluiten (na vervanging van de stoelen).
- het linksvoor raam repareren. Ik heb alleen maar kunnen testen of de schakelaar het nog doet. Die doet het. Bij dat testen is wel de bevestiging gesneuveld van het interieurdeel waar de schakelaars in zitten. Dat is geheel volgens mijn ervaringspatroon met het interieur van een Citroën: schroef je eenmaal iets los, dan gaat het nooit meer (goed) vast.
- De lijmlaag van de achterramen verwijderen. Nu blijven de achterportierramen vastplakken als je ze open wilt maken.
- De achterruit verwarming repareren. Deze ik denk ik ook vanwege die foliezooi gesneuveld.
- De binnenverlichting repareren. Deze werkt alleen met het contact aan. Dus niet bij in- en uitstappen. Waarschijnlijk door een van de vorige eigenaren verkeerd terug aangesloten.
- De temperatuurregeling van de klimaatcontrole repareren. Nu geeft de thermometer standaard 46 graden aan. Ik heb de keuze uit ijskoud, medium hot of goed doorbakken.
Van de elektrische dingen heb ik geen idee hoe ik het aan zou moeten pakken, overigens. Ik heb alleen alle zekeringen gecontroleerd en die ene schakelaar getest. Eerlijk gezegd staan deze aandachtspunten gewoon laag op mijn prio-lijstje.
Ondertussen is er bijgekomen:
- mijn mooie gele koplamplampjes zijn vervangen door wittig/blauwe, die bij groot licht wel wat gelig zijn. Jammer.
- Gerammel linkervoorwiel. Ik denk stabilisatorstangen (maar alleen omdat ik op dit forum lees dat die dingen nogal eens verslijten.)
- Hakende versnelling i.c.m. zware koppeling en heel korte koppelslag. Het schakelen werkt alleen met veel geweld en geduw. Als ik toevallig op de juiste toeren zit, schiet de versnelling er makkelijk in, maar verder is het in alle versnellingen aardig doordouwen. Ik denk drukgroep (maar alleen omdat ik niks anders kan verzinnen. Ik las ergens het woord ‘Synchromesh’ en daar werd ik heel bang van omdat dat klinkt als iets heel duurs om te vervangen.)
Ik woon al bijna zes jaar waar ik woon en ik heb vorige week pas een garagetje ontdekt dat letterlijk om de hoek zit. De eigenaar zegt dat ie jaren bij Citroën gewerkt heeft, maar volgens mij zeggen alle garagisten dat als je vraagt of ze met Citroëns met hydropneumatisch systeem uit de voeten kunnen
In ieder geval gaat de Xant morgen naar dit garagetje voor de hakende versnelling. Met een beetje geluk kunnen ze ook meteen het rammelende wiel aanpakken. En ook met een beetje geluk is het ook vóór vrijdag klaar, want dan wil ik een weekendje op en neer naar Engeland.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat moeilijk in de versnellingen gaan is ongetwijfeld de koppeling. Dat is wel balen!
Verder vind ik het interieur van een Xantia juist zeer goed in elkaar zitten, heb er al heel wat losgehaald/gewisseld maar eigenlijk nooit wat gebroken. Het is ook na bevestiging gewoon rammelvrij. Echt een verademing. Maar met genoeg geweld gaat alles kapot.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Idd zijn Xantia-interieurs toch over het algemeen behoorlijk degelijk gebleken door de jaren heen. Dit in tegenstelling tot diverse modellen uit met name de jaren 80.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Het schakelprobleem is verholpen. Voor 500 euro zijn vervangen:
- Koppelingsplaten
- Drukgroep
- Drukgroeplager
Ik vond het nogal veel geld eigenlijk. Maar ook weer niet zo exceptioneel duur om drukte over te maken. Maar ik ga niet terug naar deze garage, want:
- Geen prijsopgave vooraf. (Toen ik weer binnen liep om de prijsopgave te horen, was het werk al half gedaan, zonder mijn toestemming)
- Geen gespecificeerde rekening. Toen ik om een rekening vroeg zei hij: “Maar dan komt er wel BTW bij”.
- De prijsopgave was: “ongeveer 400 euro, maar dat hangt er van af hoe lang het duurt om alles weer in elkaar te zetten”. Omdat ze geen pin hebben en ik dus contant geld moest gaan halen, vroeg ik: “Dus als ik met 500 euro over kom, is het zeker genoeg?” Dus blijkt een dag later de rekening precies 500 euro te zijn.
De platen waren zodanig versleten dat de klinknagels bijna door waren. Het drukgroeplager was helemaal met zichzelf versmolten en er waren een stel vingers van de drukgroep afgebroken. Tijdens een kort testritje bleef echter het gas enkele keren hangen. Juist toen ik besloot terug te rijden naar de garage, hield het op (uiteraard….)
Het interieur is waarschijnlijk door een van de vorige eigenaren vaak in en uit elkaar gehaald. Er is flink aan het elektrisch werk gesleuteld, waarvan de (inmiddels verwijderde) achteruitrijcamera in de binnenspiegel en het mysterieuze witte knopje in de middenconsole, getuigen zijn.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
500 euro is m.i. een nette prijs voor een koppelingswissel van een HDI.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou voor 500 euro die koppeling niet eens willen doen, dus mijns inziens geen geld voor zo’n klus. Daarbij weet ik niet of ik ‘t een goed idee vind om die garage zo openlijk af te rekenen hier..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste