Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Binnenkort wil ik gaan beginnen met het weer op de weg krijgen van mijn BX. Stap 1 om zover te komen is om het huidige blok te demonteren. Daarom een aantal vragen waar ik rekening mee moet houden:
- Mijn BX ligt in zijn laagste stand, hoe krijg ik de wielen er het handigste af? Een ultralage krik kan, maar die heb ik niet. Een motortakel + evenaar heb ik straks wel tot mijn beschikking. Zou je de auto daarmee aan de neus/motor kunnen op tillen of loop je dan het risico dat de carrosserie knikt of er andere schade ontstaat?
- Waar heb ik rekening mee te houden qua hydrauliek als ik het blok ga demonteren? Ik had voor de motorproblemen geen LHM-lekkages, ik denk dat de octopussen dus nog goed zijn. Hoe houd ik dit zo? En waar moet ik nog meer rekening mee houden t.a.v. de hydrauliek? Ik krijg wat hulp van Peugeot-vrienden, maar die zijn natuurlijk ook onbekend met deze slangetjes…
- Zijn er nog andere aandachtspunten?
Ik heb al wel eens geholpen met het demonteren van een blok uit een Peugeot, maar dit wordt de eerste auto (met hydrauliek) waar ik het meeste werk zelf ga doen. Omdat er na deze wissel nog twee wissels op het programma staan, wil ik het graag meteen goed doen
Alle tips zijn welkom!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan de HDpomp ook met een boormachine met een poeliewiel erop laten ronddraaien tot de auto omhoog komt. Dan krik eronder. Of inderdaad met takel de neus optillen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De truuk met de boormachine vind ik lastig, weet ik uit ervaring. Mijn BX met hetzelfde probleem (blok stuk, in laagste stand) heb ik omhoog gekregen door een lange, stevige balk vanaf de neus onder het subframe te schuiven. Met deze lange hefboom kon ik de neus omhoog krijgen, waarna ik een steun onder de krikpunten heb gezet. Uiteraard is het handig om minstens met z’n tweeën te zijn. Als al het lhm-spul aan de onderzijde (voor) los is, net als de motorsteunen, slangen, elektra, koppelings- en gaskabel (alles wat aan het blok vast zit dus), kunnen motor en bak bovenlangs uit de auto. Voorzichtig en geduld.
Succes
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Bedankt, dat met de boormachine zie ik mijzelf ook nog niet zo snel doen, dus dat laatste is wel een goede tip.
We zijn met aantal man die dag, dus dat komt ook wel goed.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Toen een xantia een keer plat op de buik lag en met geen mogelijkheid omhoog wou heb ik met houten blokjes en een wig er tussen slaan deze weer wat hoger gekregen zodat er net weer een krik onder paste
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Ik zit de krik in dit geval eerst onder de trekhaak,steuntje eronder en dan hoog genoeg zodat krik onder een balk kan; maar dan moet je wel een trekhaak hebben natuurlijk …
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
En laat mijn BX die nou net niet hebben
Duw hem met iemand achter het stuur met een klein aanloopje op wigvormige houten blokken. Of een stoeptegel, scheelt toch al weer gauw 5 cm.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Goede tip, ook bedankt. Paar tegels valt wel te organiseren, liggen nog een paar van die rottige grindtegels in de tuin
Aangezien mijn BX ook nog geen lopende motor heeft, rijd ik de bx ook altijd op een paar houten blokken. Kan je daarna zo de krik eronder zetten.
Verder heb ik pas een keer een blok uit een BX gehaald. Dus als ik iets vergeet moet iemand het maar aanvullen:
- HD pomp eraf, met de leidingen naar de drukregelaar en de aanvoerslang.
- drukregelaar eraf, dit creëert weer wat ruimte aan de voorkant.
- vanuit de drukregelaar gaan er wat leidingen onder het blok door, deze moet je ook loshalen.
- voor de rest denk ik dat het niet heel veel anders is dan een normaal blok zonder hydrauliek
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Is het van je 16soupapen BX? Dan kan de HDpomp en steun behoorlijk in de weg zitten bij demontage, daar boven op de bak. Het kan wel, maar eraf halen maakt het een stuk makkelijker.
Ik gebruik nog weleens een aardige houten balk, en leg deze onder de radiateurbalk. Die houten balk moet dan de kracht naar de sterke punten aan de zijkant leiden als je de krik er onder zet. Voor die paar cm extra hoogte vind ik het wel een aardige oplossing, om daarna bijvoorbeeld onder het subframe verder te gaan. De balk onder de radiateur staat schuin, dus het is niet optimaal.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Het gaat om de 16V inderdaad (eindelijk). Kun je een beetje bij de pomp+steun komen van bovenaf? Dan zal de accu er al wel uit moeten zijn?
Ook die tip is handig. Ik denk dat ik een heel eind kom met die balk-tip en een paar tegels onder de voorwielen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Voorbumper haal ik er wel eens eerst af.
dan kan je vanaf de voorkant opkrikken.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
bij een 16V: demonteer de neus en de radiatoren, scheelt een pak in demontagegemak!
en dan kan je ook ineens aan de chassis om hem op te krikken.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik ga motorkap, bumper, radiatoren etc. demonteren, ik denk inderdaad ook dat dit een hoop scheelt qua ruimte, en je hebt ook niet het risico dat het spul beschadigt tijdens het werken.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Nou, het blok is er inmiddels uit. De specifieke zaken om op te letten bij een BX (in de laagste stand) viel nog wel mee: de auto hebben we omhoog gekrikt door een laag schaarkrikje onder het subframe te plaatsen, om daar vervolgens de assteunen te plaatsen. De hydrauliek was voor alle anderen nieuw, zijn allemaal afkomstig uit de Peugeot-wereld. Toch viel ook dat wel mee, gewoon even goed gekeken hoe de leidingen aangesloten zaten en losgekoppeld.
Nog een plaatje bij het praatje: