Hallo,
Ik heb mijn Citroën C3 XTR uit 2005 nu ruim een jaar, en krijg een foutmelding ‘storing versnellingsbak’ wanneer ik met de auto stilsta na een langer stuk rijden. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij stoplichten of in een file. Ik moet hem dan in de neutraal zetten, opnieuw opstarten, en dan doet ie het weer even voordat ik dezelfde melding wederom krijg. De garage waar ik ben geweest heeft een aantal keer wat software gereset, maar dit heeft niet mogen baten. Iemand een idee wat het kan zijn?
Dan moet je hem uitlezen en kijken welke foutmelding hij geeft, want door alleen resetten gaat die storing niet weg.
Er zit een senso-drive in dat is een electronisch gestuurde handbak. Je vindt op dit forum wel een aantal berichten over je probleem: Blijkbaar wordt dan de koppelings-actuator te heet en werkt niet meer goed, als hij weer afkoelt gaat het beter.
Heb je het probleem vooral als je lang in de file staat te wachten ? Zet hem in de N stand als je stil staat, dat helpt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Onze XTR sensodrive heeft ook regelmatig bak problemen gehad. Na het vervangen van het sensodrive deel op de bak (30 minuten werk) zijn de problemen opgelost. Onderdeel besteld via Autodoc.
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Welk deel op de bak, de koppelings- of de schakelactuator?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De CitDocs daarover lezend, moet de koppelingsservo na montage ingeleerd worden mbv de Diagbox.
Dát moet gedaan worden bij de C1, ik veronderstel dat dit bij de C3 niet wezenlijk anders is.
En ook de versnellingsbakservo moet die behandeling dan ondergaan:
Verplichte handelingen :
Bij elke keer dat een versnellingsbakservo wordt teruggeplaatst moet deze worden ingeleerd ; Met het diagnoseapparaat
Bij elke keer dat de hoeksensoren voor het schakelen en het selecteren van een stand worden uit- en ingebouwd moeten deze worden ingeleerd ; Met het diagnoseapparaat
Dat alles is beschreven in het document C1 - B2CB64P0 - Handelingen : Versnellingsbakservo
Desgewenst kan ik het betreffende document van de C3 opzoeken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor