Wat die oliesmeerboel betreft dat kan wel eens het gevolg zijn van een vervuilde carterventilatie, dat hele geval zit in de olievulpijp en een stukje in de vuldop maak dat maar eens goed schoon.
dit vervuilen komt vaker voor vooral in de winter dan zit de hele boel wel eens vol met een soort majonaise. meestal komr de olie dan door het peilstok naar buiten.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
b.rozema schreef:Wat die oliesmeerboel betreft dat kan wel eens het gevolg zijn van een vervuilde carterventilatie, dat hele geval zit in de olievulpijp en een stukje in de vuldop maak dat maar eens goed schoon.
dit vervuilen komt vaker voor vooral in de winter dan zit de hele boel wel eens vol met een soort majonaise. meestal komr de olie dan door het peilstok naar buiten.
Klopt als een bus. Ik heb 2x mijn carterventillatie bevroren gehad, en toen lekte het enorm veel. Nu is de carterventilatie in ieder geval niet verstopt of wat dan ook, maar mijn krukaskeerring lekt een beetje, en carter zweet een beetje.. Ach, veel franse auto’s lekken..
Als daarna dat motormanagementlampje weer gaat branden, zul je wellicht de ecu moeten laten uitlezen door de dealer.
Inderdaad natuurlijk niet naar de dealer gaan (geldt bijna overal voor…), maar gewoon zelf uitlezen. Is erg simpel, en je weet in elk geval waarom het lampje brandde.
Enne… “na even probleemloos te hebben gereden”? Tussen die post en de vorige post zat een jaar, dus dan is ‘t eigenlijk wel een goeie auto toch
Vrij simpel voor iemand die er een beetje tot genoeg verstand van heeft. Voor een leek is het niet simpel en handiger om even langs de dealer te gaan, waar ze hem uitlezen en na een halfuur ongeveer weten wat het probleem is. Terwijl jij als leek een dag zit te kloten zonder een steek verder te komen.
Terwijl jij als leek een dag zit te kloten zonder een steek verder te komen
Zelfs als leek kun je met de handleiding die nog wel eens langskomt de boel zelf uitlezen. Het is echt een kwestie van het juiste stekkertje even met de massa verbinden. Of een toverdoosje maken, zoals ik heb: knopje, ledje, paar draadjes.
Uitlezen is als je eenmaal een keer gedaan hebt, een karwei van 10 minuten. 2 kabeltjes van 2 a 3 meter, eentje in de diagnosestekker, en eentje op de minpool van de accu. Dan de auto op contact, de 2 draadjes 3 seconden contact laten maken. Dan begint als je het goed doet het MM lampje te knipperen. Doet ie dat niet, dan heb je of de verkeerde draad van de diagnosestekker, of je kunt niet tellen .
Na iedere code de 2 draadjes, 3 seconden verbinden en dan komt de volgende code. De codes tussendoor even opschrijven, en later “ontcijferen”.
De code-uitleg staat op zx16v.net onder maintenance en dan injection system.
Op die website heeft hij het over een schakelaar tussen de 2 draden, maar ipv schakelaar kun je ook gewoon de draden contact laten maken.
Zo simpel, een kind kan de was doen.
Deur63 als je hulp nodig hebt met uitlezen pb maar even, die paar km red ik wel naar hoensbroek.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Uitlezen is als je eenmaal een keer gedaan hebt, een karwei van 10 minuten. 2 kabeltjes van 2 a 3 meter, eentje in de diagnosestekker, en eentje op de minpool van de accu. Dan de auto op contact, de 2 draadjes 3 seconden contact laten maken. Dan begint als je het goed doet het MM lampje te knipperen. Doet ie dat niet, dan heb je of de verkeerde draad van de diagnosestekker, of je kunt niet tellen
.
Na iedere code de 2 draadjes, 3 seconden verbinden en dan komt de volgende code. De codes tussendoor even opschrijven, en later “ontcijferen”.
De code-uitleg staat op zx16v.net onder maintenance en dan injection system.
Op die website heeft hij het over een schakelaar tussen de 2 draden, maar ipv schakelaar kun je ook gewoon de draden contact laten maken.Zo simpel, een kind kan de was doen.
Deur63 als je hulp nodig hebt met uitlezen pb maar even, die paar km red ik wel naar hoensbroek.
Het lampie is de afgelopen dagen niet meer gaan branden, maar ik moet de ecu toch uitlezen omdat ik wil weten wat er nou mis was. Dankjewel in ieder geval voor de tips. Staart er op zx16v ook welke pinnen van de connector ik moet gebruiken?
Op zx16v staat niet welke pin uit de stekker je moet hebben (niet voor de bx).
In de diagnosestekker zitten maar 2 pinnen. Die stekker bevind zich bij de veerpoot aan passagierskant.
Het is gewoon even proberen welke van de pinnen je moet gebruiken. Krijg je geen reactie van de ecu, dan heb je de verkeerde pin.
Trouwens, hij slaat ook niet alle fouten op. Als een fout maar erg kort duurt slaat hij hem niet altijd op. Maar daar kom je snel genoeg achter.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Frapant, 5 weken lang is het motor management lampie uitgebleven, dus ik dacht: probleem kwam vanzelf, probleem ging vanzelf… Maar helaas, afgelopen zondag was het weer feest, ik was mijn vriendin wegbrengen (net zoals 5 weken geleden by the way), en gaat het lampje weer branden. Het heeft een paar minuten gebrand, en toen ik afremde aangezien ik een stoplicht naderde, ging het lampje uit.
De vorige keer is me verteld: lees de ECU uit, en dat heb ik dus ook meteen eventjes gedaan. De uitgelezen codes:
12 - begin programma
31 - automatische aanpassing mengselverhouding (inlaat traject)
41 - Bobine (heb ik niet in mijn Chic…)
52 - automatische aanpassing mengselverhouding
11 - einde programma
Bij code 31 was meteen mijn mapsensor de hoofdverdachte, aangezien het slangetje er naartoe nogal krokant is. Ik heb de stekker uit de sensor gehaald om te kijken of dan het lampie gaat branden, maar dat is dus niet het geval. Wel loopt de motor beroerd, het stationairtoerental gaat op en neer tussen ongeveer de 700 en 1200 rpm.
Verder: accuspanning verdenk ik niet, gezien ik anders andere elektrische problemen zou hebben, evenals startproblemen. Accu is een half jaar oud.
De vraagbaak zegt het volgende:
Code 31: herhalingscorretie van de regeleenheid ivm. het aanzuigen van valse lucht; wordt aangemerkt als kleine storing. controleer het inlaatsysteem op lekkage.
Code 41: Negeer deze code als de motor wel aanslaat. verder staat er een opsomming van punten als de motor niet aanslaat.
Code 52: Correctie van de regeleenheid ivm. onjuiste integratiespanning; wordt aangemerkt als kleine storing. controleer accuspanning en stekkerverbindingen van de lambdasonde op corrosie.
Nou heb ik een aantal vragen: in welke volgorde moet ik dit lezen? Wat is de meest recente storing, en welke is de minst recente?
Verder: wat is wijsheid? sowieso dat slangetje naar de mapsensor vervangen, want die ziet er echt niet jofel uit. maar wat kan ik verder nog voor een dingen doen? stekkerverbinding Lambdasensor controleren (code 52)..
Jouw chic heeft wel degelijk een bobine.
Die MAP sensorslangetjes moeten uiteraard goed zijn. Wellicht kun je eens het voltage meten over de sensor om te kijken wat het “doet” bij draaiende motor. Er is een sensor die de absolute druk meet en eentje die de relatieve druk in het inlaatspruitstuk meet. Die laatste moet varieren als je gas geeft (in feite meet deze vacuum).
Als de MAP sensor geen goede waarde afgeeft (omdat de slangetjes niet goed zijn of omdat de sensor verrot is) kan de ECU niet goed regelen en dan kun je andere storingen ook niet meer echt vertrouwen.
Als dit als een kleine storing wordt aangemerkt zal het ECU lampje wellicht ook niet gelijk gaan branden.
mpostma schreef:Jouw chic heeft wel degelijk een bobine.
Die MAP sensorslangetjes moeten uiteraard goed zijn. Wellicht kun je eens het voltage meten over de sensor om te kijken wat het “doet” bij draaiende motor. Er is een sensor die de absolute druk meet en eentje die de relatieve druk in het inlaatspruitstuk meet. Die laatste moet varieren als je gas geeft (in feite meet deze vacuum).
Als de MAP sensor geen goede waarde afgeeft (omdat de slangetjes niet goed zijn of omdat de sensor verrot is) kan de ECU niet goed regelen en dan kun je andere storingen ook niet meer echt vertrouwen.
Als dit als een kleine storing wordt aangemerkt zal het ECU lampje wellicht ook niet gelijk gaan branden.
Maar, de ontsteking bij mij gebeurt toch met zo’n andere unit, er is een naam voor, maar die ben ik eventjes kwijt. Ik heb ook maar 4 bougiekabels, in tegenstelling tot de 5, die er normaal zijn bij BXen.
Ik heb eigenlijk maar 1 sensor gezien die aan het inlaatspruitstuk zit (middels een slangetje), die zit links bij het blok, en er komen 3 draden uit. Hij zit op een metalen plaatje geschroefd, logischerwijs zou ik zeggen dat die de absolute druk meet, gezien de A in MAP..
Een tijdje geleden had ik het probleem dat het motortoerental een beetje zat te kwakkelen toen ik voor het stoplicht stond, dit lijkt veel op wat er gebeurt wanneer ik het kabeltje uit die MAPsensor haal…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11174.gif)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
deur63 schreef:mpostma schreef:Jouw chic heeft wel degelijk een bobine.
Maar, de ontsteking bij mij gebeurt toch met zo’n andere unit, er is een naam voor, maar die ben ik eventjes kwijt. Ik heb ook maar 4 bougiekabels, in tegenstelling tot de 5, die er normaal zijn bij BXen.
Die 4 kabels komen uit, jawel… je bobine Je hebt, in tegenstelling tot oudere types, alleen geen verdelerkap met rotor en dergelijke. Je ontstekingsmoment wordt niet bepaald door zo’n mechanische rotor maar door je ontstekingsunit. Minder slijtende mechanische onderdelen, meer moderne hi-tech.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Het onstekingsmoment wordt niet door de rotor bepaald, die verdeelt alleen maar de vonk over de bougiekabels.
Het onstekingsmoment wordt bij verdelergestuurde ontstekingen bepaald door:
- contactpuntje(s) (niet bij de BX, wel bij bijv. de GS of de 2CV)
- HALL sensor in de verdeler (bij de oudere BXen)
- BDP sensor (Magnetti Marelli’s, Solex Phenix, GTI motronic).
De Chic heeft ook een BDP sensor, die meet wanneer het vliegwiel in het Bovenste Dode Punt staat. Daaruit kan de ECU het onstekingstijdstip berekenen.
MAP = Manifold Absolute Pressure. Manifold is spruitstuk.
Dus om al het bovenstaande even te vertalen naar concrete actie?;
- stekkers van sensoren controleren op corrosie (map-sensor en Lambda)
- slangetjes mapsensor vervangen
- Even weerstand meten over accupool-accuklem
- Evt. map-sensor en lambda-sensor, waarden meten
Mocht dat niet het probleem zijn, dan wordt het misschien kabels controleren. Mijn Gti’tje viel zo nu en dan uit, bleek uiteindelijk dat de ecu-voedings draad doorgeroest was bij de doorgang, door het zijscherm Dan ben je wel ff bezig voor dat je dat vindt
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Dus om al het bovenstaande even te vertalen naar concrete actie?;
- stekkers van sensoren controleren op corrosie (map-sensor en Lambda)
- slangetjes mapsensor vervangen
- Even weerstand meten over accupool-accuklem
- Evt. map-sensor en lambda-sensor, waarden metenMocht dat niet het probleem zijn, dan wordt het misschien kabels controleren. Mijn Gti’tje viel zo nu en dan uit, bleek uiteindelijk dat de ecu-voedings draad doorgeroest was bij de doorgang, door het zijscherm
Dan ben je wel ff bezig voor dat je dat vindt
Nou is deur63 wel een elektrotechneut dus stiekum verdenk ik hem ervan dat ie hier nog best wel ergens moet kunnen komen.