een familielid van me, start de auto en rijdt even stapvoets achteruit van de parkeerplaats af, in z’n vrij en nog niks aan de hand,
dan in de versnelling en het ding wil niet meer vooruit.
distributieriem gebroken
maar dat kan toch niet zoveel kwaad bij stilstaan of nauwelijks bewegen?
volgens de garage was alles naar de vaantjes geslagen en zou repareren €2000,- euro gaan kosten.
hier geloof ik dus geen *** van en m.i. wordt de oude baas getild bij het leven… maar heb ik daar wel gelijk in?
Bij stapvoets rijden maakt de motor toch nog zo’n 1000 à 1500 toeren. En als er dan een d-riem knapt gaat er iets kapot, egwel.
Adri
Bij dit type motor heb je gegarandeerd kromme kleppen, als je geluk heb slechts een paar en als je pech heb alle 16.
Zie onderstaand topic, daar waren 4 kleppen krom, totale kosten aan onderdelen was ruim € 1000
Niet alles is bij de dealer gekocht, de automaterialenzaak en internet hebben de prijs flink weten te drukken, en dan nog was het ruim € 1000 en 3 dagen werk. Die € 2000 is een normaal bedrag als je het laat doen.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211175/
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ga dus in elk geval uit van kromme kleppen, aangezien die binnen bereik van de zuiger komen als de riem is gebroken. Resulteert normaliter in montage van een nieuwe/andere cilinderkop, al dan niet in combinatie met een koprevisie. En sowieso dus een koppakking, nieuwe kopbouten en een nieuwe distributieriem met toebehoren. In het ergste geval zijn ook de zuigers beschadigd en is het financieel einde motorblok.
2000 euro is wellicht wat veel (ook deels afhankelijk van of je alles laat vernieuwen of voor een tweedehands ruilkop gaat), maar garages hebben er soms een handje van een zodanig hoge schatting te doen dat de klant wel wegloopt, omdat ze geen zin in zo’n intensieve en langdurige klus hebben. Er zijn meer garages dan alleen je vaste, wat rondbellen in de regio kan een enorm verschil in offertes opleveren. Aan de andere kant: een definitieve diagnose stellen kan pas wanneer de cilinderkop er af is, dan pas komt de werkelijke schade met bijbehorend kostenplaatje in beeld. Maar dan is er al flink wat (betaalde) arbeid verricht.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Zuigers zijn het probleem niet, de kleppen hebben vrij dunne stelen en kunnen elkaar ook raken.
Merci allen, ik ben heel wat wijzer geworden!
Een “ruil"motor inbouwen is dan vaak het handigste en goedkoopste, evt gelijk de koppeling meenemen.
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Ik ben bezig met de demontage van een 1.8 16v, d-riem gaat nog 50.000 mee
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….